مطالعه اثر فیتوهورمون ها بر بذور گونه های آویشن تحت استرس اشعه فرابنفش

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و اهداف
Thymus vulgaris L. وT.daenensiscelakدو گونه دارویی چندساله متعلق به خانواده نعناعیان می باشند. هدف این تحقیق مطالعه اثرات پرایمینگ بذور دو گونه آویشن Thymus vulgaris L. وT.daenensiscelakتحت تنش اشعه فرابنفش با سالیسیلیک اسید، جیبرلیک اسید و ایندول استیک اسید در شرایط آزمایشگاهی و مزرعه ای بود.
شرایط آزمایشی
بذور تحت تیمار با هورمون های گیاهی با دوزهای 200، 400 و 600 ppmو اشعه فرابنفش با 220 گاماسل و شدت 3 kGy در سه زمان 10، 20 و 30 دقیقه قرار گرفتند. طرح آزمایشی در آزمایشگاه به صورت کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل و در مزرعه به صورت کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. صفات مورد برآورد در آزمایشگاه شامل درصد جوانه زنی، متوسط زمان جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه و در شرایط مزرعه تعداد برگ، ارتفاع گیاه، وزن خشک ریشه و اندام هوایی و میزان اسانس بود.
نتایج و بحث
نتایج در تمامی گیاهان نشاندهنده آن بود که در شرایط آزمایشگاه، سالیسیلیک اسید بهتر از سایر تیمارها بود و تفاوت معنی داری در مورد اثرات جیبرلیک اسید و ایندول استیک اسید، دیده نشد. بیشترین اثرات مخرب و بهترین اثرات مفیدبه ترتیب بواسطه تابش اشعه فرابنفش به مدت 30 دقیقه و هورمون سالیسیلیک اسید با غلظت 200 و 400 ppm بدست آمد. اثرات کاربرد هورمون ها توسط رشد و عملکرد گیاهان در دو سال متمادی تعیین شد. وزن خشک اندام هوایی در هر دو سال بواسطه کاربرد سالیسیلیک اسید افزایش یافت اما ایندول استیک اسید و جیبرلیک اسید تاثیر سودمندی بر بذور تحت تنش اشعه فرابنفش نداشتند.
توصیه کاربردی/ صنعتی
پرایمینگ با سالیسیلیک اسید بر خلاف ایندول استیک اسید و جیبرلیک اسید، منجر به محافظت بذور تحت تنش اشعه فرابنفش می شود. نتایج این تحقیق نشاندهنده آنست که افزایش سالیسیلیک اسید در گیاهان، چه به صورت کاربرد خارجی چه به صورت طبیعی منجر به تحمل به تنش های غیرزنده می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
109 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!