بررسی خاصیت ضد میکروبی عصاره تام و سه فراکشن Platychaeteaucheri (Boiss.) Boiss علیه 5 سویه استاندارد میکروبی و سویه های بالینی اشریشیاکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
Platychaeteaucheri (Boiss.) Boiss متعلق به خانوادهAsteraceae بوده و یکی از گیاهان بومی ایران است. هدف از این مطالعه، بررسی خاصیت ضد میکروبی عصاره تام متانولی و سه فراکسیون حاصل از بخش هوایی گلدار Platychaete aicheri بر روی تعدادی باکتری گرم مثبت و گرم منفی استاندارد، مخمر کاندیدا آلبیکنس و همچنین نمونه های بالینی اشریشیاکلی جدا شده از عفونت ادراری و زخم سوختگی است.
روش تحقیق
عصاره تام متانولی Platychaeteaucheri با روش خیساندن تهیه شد. سپس فراکسیون های کلروفرمی، اتردوپترولی و آبی با استفاده از روش استخراج مایع-مایع بدست آمدند. اثر ضد میکروبی با روش های انتشار در چاهک و براث میکرودایلوشن و بر اساس پروتکل CLSI مورد بررسی قرار گرفت. سویه های استاندارد مورد بررسی شامل: اشریشیاکلی (1399 PTCC)، سودوموناس آئروژینوزا (1430 PTCC)، استافیلوکوکوس ارئوس (1431 PTCC)، باسیلوس سرئوس (1247 PTCC) و کاندیدا آلبیکنس (5027 PTCC) بودند. همچنین عصاره و فراکسیون ها بر روی سویه های اشریشیاکلی بالینی که از نمونه ادرار بیماران بیمارستان امام خمینی تهران که در سال 2013 و زخم های سوختگی بیماران بیمارستان شهید مطهری تهران که در سال 2014 جدا شده بودند نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج و بحث
عصاره تام و فراکسیون های کلروفرمی و اتردوپترولی دارای خاصیت ضدمیکروبی متوسط بر روی سودوموناس آئروژینوزا و اشریشیاکلی استاندارد با محدوده MIC (mg/ml 42-35) بودند. دامنه MIC برای ایزوله های بالینی اشریشیاکلی در محدوده mg/ml 72-60 بود. فراکسیون آبی فعالیت ضدمیکروبی کمتری نسبت به عصاره تام و سایر فراکسیون ها بر روی نمونه های استاندارد و بالینی داشت. بر اساس یافته ها فراکسیون های اتردوپترولی و کلروفرمی اثر آنتی باکتریال بیشتری نسبت به عصاره تام متانولی و فراکسیون آبی داشتند.
پیشنهاد های کاربردی و صنعتی
بر اساس نتایج در صورت عدم سمیت در مطالعات آتی، این گیاه می تواند به عنوان یک منبع آنتی باکتریال طبیعی در محصولاتی جهت کمک به درمان عفونت های مجرای ادراری و سوختگی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
15 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!