تاثیر کاربرد سطوح منابع مختلف کود نیتروژن بر محتوا و ترکیبات اسانس نعناع فلفلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
نعناع فلفلی به عنوان گیاهی شفا بخش از خانواده نعناعیان شناخته شده است. اکنون، سطوح مختلف کودهای نیتروژن در تولید نعناع فلفلی استفاده می شوند در حالی که اطلاعات دقیقی درباره مقدار اپتیمم کود نیتروژن برای این گیاه در دسترس نیست. هدف اصلی از این تحقیق ارزیابی پاسخ ترکیبات شیمیایی نعناع فلفلی در سطوح مختلف نیتروژن و نوع استراتژی تغذیه‏ای (با شاهد و منابع شیمیایی سنتی) بود.
روش تحقیق
نمونه‏ ها با استراتژی تغذیه‏ای متفاوت در نعناع ( سنتی شامل چهار سطح نیتروژن از سه منبع کود UAN، اوره و سولفات آمونیوم و شاهد(عدم مصرف کود)) در استان خوزستان در جنوب غربی ایران جمع‏آوری شدند.
نتایج و بحث
نیتروژن مصرفی سبب افزایش عملکرد تر و خشک نعناع فلفلی گردید. حداکثر اسانس نعناع از میزان 210 kgN/ha برای هر سه فرم کود بدست آمد اگرچه UAN نتیجه بهتری نسبت به اوره و سولفات آمونیوم نشان داد. نتایج آنالیز GC/MASS نشان داد کیفیت ترکیبات اسانس در سیستم های مختلف تغذیه ای یکسان نیست و از لحاظ ترکیبات اصلی اسانس تفاوت قابل توجهی دارند. در مجموع 35 ترکیب شناسایی شد که به ترتیب در شاهد و UAN، اوره و سولفات آمونیوم به ترتیب 8/98 ،6/97، 06/98 و 9/97 درصد از کل ترکیبات را شامل شدند. همچنین به ترتیب منتول 22/41، 7/33، 62/30 و 23/33 درصد، منتون 32/16 ،25/26، 33/27 و 7/26 درصد، منتوفوران 09/4 ،74/4، 81/5 و 14/5 درصد و ایزو منتون 47/6 ،48/7، 26/7 و 43/7 درصد ترکیبات اصلی نعناع فلفلی بودند.
توصیه کاربردی و صنعتی
 از آنجایی که اسانس نعناع فلفلی، خصوصا ترکیب منتول در صنایع داروسازی و عطر سازی کاربرد دارد و دارای خواص درمانی نظیر خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتریایی و ضد اسپاسم است، توصیه می شود علاوه بر شاهد، از کود UAN برای افزایش کمیت و کیفیت اسانس نعناع فلفلی استفاده شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
51 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!