سیر تحول شنودپذیری و اعتبار راوی در داستان های کوتاه سیمین دانشور
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مقاله با بهره جستن از نظریات روایت شناسی ساختارگرا به بررسی راویان مجموعه داستان های سیمین دانشور از حیث دو ویژگی شنودپذیری و اعتبار می پردازد. نتایج نشان می دهد که پس ازتجربه ی حضور مداخله گرانه ی راوی در آتش خاموش (1327)، دانشور در شهری چون بهشت (1340) تلاش دارد تا با محدود کردن دایره ی روایت به نظرگاه یک شخصیت محوری، تا حد ممکن از اظهارنظرهای صریح راوی پرهیز کند. در به کی سلام کنم؟ (1359) دیدگاه های نویسنده عمدتا از طریق اظهارنظرهای غیرمستقیم و آیرونیک راوی، موضع گیری تلویحی وی نسبت به راوی هم داستان نامعتبر، و گاه از طریق شخصیت های ثانویه ی معتبر انعکاس می یابند. در آخرین اثر دانشور - انتخاب (1386)- با ظهور گرایش های پسامدرنیستی، مداخله گری های مستقیم راوی مجددا افزایش می یابند؛ ولی این بار این بار هدف از آن ها عمدتا افشای برساختگی اثر و در هم شکستن پیش فرض های رئالیستی نسبت به واقعیت داستانی است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
153 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973921
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!