بررسی اثرات نانو ذرات نقره بیوسنتز شده از جلبک دریایی Sargassum angustifolium بر شاخص های خونی ماهی کپور معمولی(Cyprinus carpio)

پیام:
چکیده:
یکی از مهم ترین نانو ذراتی که استفاده از آن رو به گسترش است، نانو ذرات نقره می باشد و شاید بتوان در حال حاضر آن را پر کاربرد ترین نانو ماده در صنعت نانو دانست. در این مطالعه نانو ذرات نقره به روش زیستی با استفاده از عصاره آبی جلبک سارگاسوم (Sargassum angustifolium) سنتز شد که برای این منظور از محلول نیترات نقره (یک میلی مولار) به عنوان دریافت کننده یا پیش ساز استفاده گردید و اثرات آن بر شاخص های خونی ماهی کپور معمولی در رویارویی با سه غلظت از نانو ذره مذکور (AgNPs) شامل  11/0، 13/1 و  67/5 میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره، که انتخاب غلظت ها به ترتیب بر مبنای  1، 10 و 50 درصد غلظت کشنده میانی (LC50) بود به همراه تیمار شاهد به مدت 14 روز مورد بررسی قرار گرفت. تعداد گلبول های سفید در رویارویی با غلظت های مختلف نانو ذرات نقره سنتز شده و گلبول های قرمز در تیمارLc50 1 درصد نانو ذرات نقره سنتز شده در روزهای 1، 3 و 7 و درصد هماتوکریت در تیمار 1 درصد در روز 3 در مقایسه با تیمار شاهد افزایش معنی داری نشان داد (05/0 P<). بیشترین میزان هموگلوبین در روزهای مختلف نمونه گیری در تیمار 50 درصد نانو ذرات نقره بدست آمد که با سایر تیمارها اختلاف معنی دار داشت (05/0P<). همچنین مقادیر حجم متوسط گلبولی  (MCV) در روز 1 و نسبت هموگلوبین گلبولی (MCHC) در روز 14 در تیمارهای مختلف نانو ذرات نقره سنتز شده نسبت به گروه شاهد از نظر آماری افزایش معنی داری داشت (05/0P<). نتایج یافته های حاصل از بررسی حاضر نشان داد که نانو ذرات سنتز شده از جلبک بر شاخص های خون شناسی ماهی کپور معمولی به خصوص در غلظت های بالا تاثیر گذار بود ولی اثرات منفی قابل توجهی بر روی سلول های خونی مشاهده نگردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!