تاثیر میدان های مغناطیسی با فرکانس بی نهایت پایین بر سطح هورمون های تیروئیدی موثر در خستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
افراد زیادی در سراسر جهان با میدان های میدان مغناطیسی با فرکانس بی نهایت پایین  (ELF) مواجهه دارند و  تعداد کثیری نیز در حرفه  جوشکاری در کارگاه های کوچک، صنایع بزرگ و کارگاه های ساختمان سازی مشغول به کار هستند، با این حال مطالعات محدودی در مورد ارزیابی میدان های مغناطیسی  ELF ناشی از حرفه جوشکاری و عوارض آن بر روی بدن انسان انجام گرفته است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات میدان مغناطیسی با فرکانس بی نهایت پایین ناشی از جوشکاری بر روی سطح هورمون های تیروئیدی  T3(تری یدوتیرونین) ، T4(تیروکسین) و  TSH (هورمون محرک تیروئید) انجام گرفت که موثر بر عملکرد زیستی بدن و مرتبط با بروز علائم خستگی هستند.
روش بررسی
 این مطالعه مقطعی در یک شرکت قالب سازی بر روی 35 نفر جوشکار قوس الکتریکی به عنوان گروه مواجهه و 35 نفر افراد غیر جوشکار به عنوان شاهد انجام گرفت. میدان مغناطیسی با فرکانس بی نهایت کم  در ناحیه دست، گردن، تنه و سر جوشکاران و همچنین در فواصل  5/0 ، 1 و 2 متری از دستگاه جوشکاری طبق راهنمای مرکز تحقیقات ملی بهداشت و ایمنی کار آمریکا (NIOSH) با استفاده از ELF سنج  کالیبره  شده اندازه گیری گردید. خون گیری به منظور تعیین سطح هورمون های تیروئیدی برای هر دو گروه هم زمان قبل از شروع به کار در بازه زمانی 8 تا 10 صبح صورت گرفت. سطح هورمون های  T3 ، T4 و TSH در هر دو گروه توسط تست ایمونوسیورسنت مرتبط با آنزیم  (ELISA) مورد بررسی قرار گرفت. جهت ارزیابی تاثیر میدان مغناطیس  ELF بر میزان خستگی جوشکاران، از مقیاس خستگی  هفت نقطه ای  Samn- Perelli  استفاده شد.  تجزیه و تحلیل داده ها  با استفاده از نرم افزار SPSS V20 و آزمون های آماری t-test، chi-squared و  ANOVA ،  ضریب همبستگی انجام گردید.
یافته ها
تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که در مورد همه متغیرهای دموگرافیک مورد مطالعه اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه وجود ندارد (p>0.05). بیشترین شدت میدان مغناطیسی با فرکانس بی نهایت پایین در جوشکاری در ناحیه دست (83/80±66/2683   میلی گوس) و کمترین مقدار آن در فاصله 2 متری دستگاه جوشکاری (95/20±98/112  میلی گوس) بدست آمد. میانگین مواجهه با ELF در گروه  مواجهه یافته در تمام نواحی اندازه گیری شده اختلاف معناداری با میانگین مواجهه با گروه شاهد داشت (p<0.0001).  سطح هورمون های تیروئیدی جوشکاران کمتر از گروه شاهد و اختلاف میانگین هورمون های T4 و TSH  بین دو گروه از لحاظ آماری معنادار بود (p<0.05). شیوع اختلالات هورمون های مورد بررسی در مقایسه با دامنه طبیعی آن ها و همچنین میزان خستگی در گروه مواجهه بیشتر از گروه شاهد بود. بین میزان مواجهه با میدان مغناطیسی ELF و سطح هورمون های تیروئید رابطه مثبت ضعیفی وجود داشت (r< 0.12; p˃0.05) . همچنین نمره خستگی با کاهش سطح هورمون های T3 و T4  افزایش یافت (p<0.05) . بین سطح مواجهه با میدان مغناطیسی ELF و نمره خستگی نیز ارتباطی مستقیم و از نظر آماری معنی دار حاصل شد (r= 0.54; p<0.05).
نتیجه گیری
  مواجهه با میدان مغناطیسی با فرکانس بی نهایت پایین ممکن است تغییرات سطح هورمون های تیروئیدی مانند T4 و TSH و افزایش خستگی افراد در معرض را بدنبال داشته باشد. با این حال برای نتیجه گیری قطعی تر  لازم است مطالعه ای جامع تر با در نظر گرفتن  فاکتورهای تاثیر گذار بیشتر  انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1984362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!