ارزیابی دقت سه نوع اپکس یاب الکترونی با استفاده از سکشن های هیستولوژیک بعنوان گلد استاندارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تعیین دقیق طول کارکرد، یکی از مهم ترین مراحل انجام درمان های ریشه می باشد که به صورت مستقیم در موفقیت درمان موثر است. وسایل و روش های گوناگونی برای تعیین طول کارکرد کانال ریشه معرفی شده اند که از این میان می توان به دستگاه های آپکس یاب الکترونیکی اشاره نمود. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای دقت سه آپکس لوکیتور الکترونیکی Woodpecker، Root zx و Coxo با طول واقعی انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی تجربی از نوع آزمایشگاهی، تعداد 30 دندان تک کانال سانترال ماگزیلا که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند، انتخاب شد و طول کارکرد هر دندان با سه آپکس لوکیتور الکترونیکی Root zx، Woodpecker و Coxo اندازه گیری شد. اندازه گیری های الکترونیکی، طبق دستور شرکت سازنده، با استفاده از k فایل 15 و بعد از شستشو با هیپوکلریت 6 درصد و نرمال سالین 0/9 درصد، در محدوده ی 0/5 ± و 1 ± میلی متری و منطبق بر تنگه ی اپیکالی، انجام پذیرفت. طول کارکرد حقیقی با سایش 4 میلی متر انتهای ریشه و اندازه گیری فاصله ی بین نقطه ی مرجع کرونالی تا تنگه ی اپیکالی در زیر میکروسکوپ محاسبه گردید و سپس داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر و فیشر با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16، بررسی گردید و سطح معنی داری (p value < 0/05) در نظر گرفته شد.
یافته ها
در محدوده ی 0/5 ± میلی متر و 1 ± میلی متر، دقت آپکس لوکیتورهای Root zx برابر با 76/7 درصد و 100 درصد، Woodpecker برابر با 90 درصد و 100 درصد و Coxo برابر با 93/3 درصد و 100 درصد می باشد. تفاوت معنی داری بین اندازه گیری های Root zx، Woodpecker و Coxo با طول کارکرد حقیقی مشاهده نشد (p value = 0/738، 0/687، 0/090).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه ی حاضر، هیچ کدام از سه آپکس لوکیتور مورد آزمایش، دقت 100 درصد را در موارد منطبق بر تنگه ی اپیکالی گزارش نکردند. اختلاف اندازه ی طول کارکرد به دست آمده توسط سه آپکس لوکیتور با طول واقعی، تفاوت آماری معنی داری نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 225
لینک کوتاه:
magiran.com/p1984862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!