بررسی اثر تنوع نژادی سویه های لاکتوباسیلوس پلانتاروم جدا شده از موادغذایی مختلف بر فعالیت ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و تجمعی آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
باکتری های اسیدلاکتیک معمولا در تهیه غذاهای تخمیری دخیل هستند و با توجه به نوع نژاد می توانند متابولیت های مختلف تولید نمایند. از این رو هدف از این مطالعه ارزیابی قابلیت ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و تجمعی 10 نژاد مختلف لاکتوباسیلوس پلانتاروم جدا شده از موادغذایی تخمیری بومی شامل پنیر کوزه، زیتون تخمیری، خمیرترش و شیر شتر بود.
مواد و روش ها
فعالیت ضدباکتریایی 10 نژاد مختلف لاکتوباسیلوس پلانتاروم و روماند فیلتر شده فاقد سلول آن ها علیه چهار باکتری بیماری زای غذازاد به ترتیب توسط روش لکه گذاری بر روی آگار و نفوذ در چاهک ارزیابی شد. فعالیت ضدکپکی سویه های مورد مطالعه علیه دو کپک عامل فساد غذایی نیز توسط روش کشت دولایه بررسی گردید. علاوه بر این آزمون های ارزیابی قابلیت خوداتصالی، تجمعی و آبگریزی سطح سلول نیز به طور جداگانه انجام گرفت. همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی سویه ها و روماند حاصل از آنها توسط آزمون مهار رادیکال DPPH بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که همه سویه ها از فعالیت ضدباکتریایی و ضدکپکی خوبی علیه میکروارگانیسم های شاخص برخوردار بودند و میزان فعالیت بسته به نوع نژاد لاکتوباسیلوس پلانتاروم متفاوت بود. همچنین در میان باکتری های شاخص بیماری زا اشرشیاکلای و در بین کپک های عامل فساد آسپرژیلوس فلاووس بیشترین حساسیت را نشان دادند. نتایج آزمون های مربوط به ویژگی های سطحی سلول باکتری نیز حاکی از آن بود که نژادهای مختلف لاکتوباسیلوس پلانتاروم از نظر ویژگی های خوداتصالی، آبگریزی سطح سلول و قدرت آنتی اکسیدانی بسیار به یکدیگر شباهت دارند.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که نژادهای بومی لاکتوباسیلوس پلانتاروم و متابولیت های تولیدی آن ها می توانند به عنوان نگهدارنده زیستی در صنعت غذا و مکمل دارویی به کار روند، اما باید آزمون های بیشتری در سطح in-vitro و in-vivo در این زمینه انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1986156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!