بررسی تاثیر ضریب شکل مخزن بر امواج ناشی از شکست سد با استفاده از روش های پرش قورباغه و لکس در مختصات منحنی الخط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
 پیش بینی مولفه های هیدرولیکی عمق و سرعت به دلیل تاثیرگذار بودن در شدت فاجعه شکست سد، برای مهندسین هیدرولیک همواره حائز اهمیت بوده است. در گذشته تحقیقات بسیاری به جهت بررسی و پیش بینی خصوصیات هیدرولیکی امواج ناشی از شکست سد با استفاده از روش های عددی انجام پذیرفته است. لزوم انجام این تحقیق، نیاز به گسترش دامنه پژوهش ها در حل عددی عوامل تاثیرگذار در پدیده شکست سد می باشد. در این تحقیق مدل کامپیوتری جامع در مختصات منحنی الخط برای انتقال فضای فیزیکی غیرمستطیلی به فضای محاسباتی توسعه داده شده است که با استفاده از روش تفاضل محدود صریح و استفاده هم زمان از الگوریتم های پرش قورباغه و لکس بر روی مش جابه جاشده معادلات حاکم بر آب های کم-عمق در مسئله شکست سد را حل می نماید. این عمل با افزایش تعداد نقاط درگیر در محاسبات و ایجاد ارتباط بیشتر بین آنها باعث می شود گرادیان های تیز هندسی و هیدرولیکی هموار شده و احتمال رخ دادن نوسان و عدم همگرایی کمتر شود.
مواد و روش ها
در این تحقیق معادله های مورد نظر، معادله های حاکم بر آب های کم عمق می باشند که با توجه به عدم توانایی سیستم مختصات کارتزین در انعکاس مرزهای نامنظم دامنه فیزیکی، در سیستم مختصات منحنی الخط بر روی شبکه جابه جا شده منفصل شده اند. روش منفصل سازی، روش صریح می باشد که به صورت همزمان از الگوریتم های پرش قورباغه ای و لکس بهره می جوید.
یافته ها
به منظور صحت سنجی مدل حاضر، مقایسه نتایج آن با انداره گیری های آزمایشگاهی یا با نتایج سایر مدل های عددی توسط محققان قبلی برای چندین مورد ارایه شده است. از جمله این موارد شکست ایده ال در کانال با عمق پایاب است که در این حالت نتایج دبی و عمق آب برای شکست سد در کانال افقی به طول 100 متر با دقت بالا شبیه سازی شده است. هم چنین شبیه-سازی شکست سد با مخزن ذوزنقه ای با قاعده بزرگ 04/2 متر، قاعده کوچک 51/0 متر و ارتفاع 02/2 متر در کانال با بستر خشک صورت گرفته است و نتایج مدل برای دبی و عمق با همخوانی خوب با نتایج آزمایشگاهی ارائه شده است. شکست جزئی نامتقارن سد در بستر تراز جمله دیگر موارد بررسی شده در این تحقیق است که شبیه سازی شکست نامتقارن در مخزن با طول و عرض یک متر برای سه حالت ضریب شکل مختلف 1، 25/1 و 5/1 انجام گرفته است. هیدروگراف دبی و اشل برای حالات مختلف شبیه سازی شده است با افزایش ضریب شکل مقادیر دبی و تراز سطح آب به دلیل افزایش حجم مخزن افزایش یافته است.
نتیجه گیری
در این تحقیق مدل کامپیوتری در سیستم مختصات منحنی الخط با در نظر گرفتن معادلات آب های کم عمق و استفاده از روش های پرش قورباغه و لکس به صورت هم زمان برای پدیده شکست سد ارائه شده است. در شبیه سازی شکست ایده آل بر روی بستر با عمق پایاب مدل حاضر توانایی تقریب حل تحلیلی را با دقت بالا دارد. در شبیه سازی شکست در مخزن ذوزنقه ای بر روی بستر خشک نتایج مدل عددی حاضر با نتایج آزمایشگاهی هم خواهنی لازم را دارد. هم چنین در بررسی هدف اصلی تحقیق به بررسی نتایج مدل عددی حاضر برای شبیه سازی شکست جزئی نامتقارن سد با ضرایب شکل مختلف مخزن در بستر خشک پرداخته شده است که مشاهده گردید تراز سطح آب با تغییر ضرایب شکل در پی تغییر شکل دیواره های مخزن، نسبت به مخزن ساده افزایش پیدا می کند. هم چنین مقدار دبی در واحد عرض برای مخزن با ضریب شکل بزرگتر نسبت به مخزن با ضریب شکل کمتر مقداری بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!