نقش آینده نگری استراتژیک در ارتقای بهره وری

نویسنده:
چکیده:

آینده رشد اقتصادی به عنوان نگرانی اصلی سیاست‌مداران و اقتصاددانان، بسیار مبهم و پر چالش است. می‌بایست به منظور ایجاد تصویری روشن از آنچه با آن مواجه خواهیم شد و متعاقب آن تدوین سناریوهای محتمل که خود منجر به تصمیمات حساس و کلیدی ما در دوره زمانی کنونی خواهد شد، از ابزارهای آینده‌نگری به‌موقع و به درستی استفاده نمود. استفاده عملی از آینده‌نگری مستلزم روش‌های جدید فکری در قالب برنامه‌ریزی استراتژیک است. در اینجا صحبت از آینده‌ای است که هنوز فرا نرسیده است. لذا باید با اندیشه‌ای روشن، فرضیات روزگار کنونی را به چالش کشیده و انتظارات فردی در خصوص تحولات آینده و توانایی در تطابق با عدم قطعیت‌ها را منظور نمود. در این مقاله، ضمن مروری بر عوامل تاثیرگذار بر رشد اقتصادی، با معرفی اجمالی روش برنامه‌ریزی بر مبنای آینده‌نگری استراتژیک بر اهمیت توجه به تغییرات ناخواسته دنیای بیرون و آماده‌سازی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی برای مواجه و سازگاری با آن تاکید شده است.
إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
خداوند حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند.
پس از گذشت قریب به دو دهه از هزاره سوم، آینده جهان سرشار از عدم قطعیت‌های فراوانی است که وقوع یا عدم وقوع هر یک می‌تواند بر تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها تاثیرگذار باشد. تقابل قدرت‌های بزرگ اقتصادی یا همراهی آنان در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی الگوهای اجتماعی و اقتصادی نوینی را ایجاد می‌نماید که مطالعه دقیق و آماد‌ه‌سازی کشور برای مواجهه با هر یک از این احتمالات از الزامات بسترسازی برای رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.
آینده رشد اقتصادی به عنوان نگرانی اصلی سیاست‌مداران و اقتصاددانان، بسیار مبهم و پر چالش است. از دیدگاه اقتصاد کلان اهمیت دولت و تصمیم‌گیری‌های آن غیر قابل انکار است. اما می‌بایست به منظور ایجاد تصویری روشن از آنچه با آن مواجه خواهیم شد و متعاقب آن تدوین سناریوهای محتمل که خود منجر به تصمیمات حساس و کلیدی ما در دوره زمانی کنونی خواهد شد، از ابزارهای آینده‌نگری به‌موقع و به درستی استفاده نمود. چنین عنوان می‌شود که رشد اقتصادی پایدار مستلزم تقویت نهادها؛ توجه به طرف تقاضا و مصرف و در نهایت جامعیت بخشیدن به رفتار بهره‌وری در شرایط متغیر اقتصادی است. بدین ترتیب، لازم است تا استقرار اصول حکمروایی خوب برای مشارکت دادن دانشگاهیان، بخش خصوصی و عموم جامعه به درستی تبیین شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1989718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!