بررسی اتنوبوتانی گیاهان دارویی و معرفی برخی گونه های سمی شهرستان اردستان (استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
استفاده از دانش مردم بومی در استفاده از گیاهان می تواند اطلاعات ارزشمندی درزمینه تغذیه، درمان و تولید داروهای مورد استفاده در طب مدرن فراهم سازد.
هدف
تحقیق حاضر برای نخستین بار به بررسی میزان شناخت مردم اردستان نسبت به گیاهان دارویی و معرفی برخی گیاهان سمی منطقه پرداخته است.
روش بررسی
جهت کسب اطلاعاتی نظیر نوع اندام مصرفی، خواص و طریقه مصرف گیاهان دارویی منطقه، نمونه های گیاهی جمع آوری شده پس از شناسایی، به مردم بومی عرضه و اطلاعات حاصل در قالب پرسشنامه جمع آوری شد. همچنین برخی گیاهان سمی منطقه با استفاده از منابع معتبر معرفی شد.
نتایج
در این تحقیق، 120 گونه اعم از گونه های دارویی و سمی معرفی شد که 106 گونه متعلق به 41 تیره و 98 جنس از کاربرد دارویی برخوردار بودند. از این میان تیره های Asteraceae با 17 جنس و 17 گونه و Apiaceae با 9 جنس و 10 گونه از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. همچنین مشخص شد که 25 گونه از 120 گونه گیاهی معرفی شده خاصیت سمی دارند که از این میان 11 گونه در دوزهای پایین دارای مصارف دارویی هم هستند. نتایج حاصل نشان داد که بیشترین بخش های مورد استفاده از گیاهان دارویی در منطقه اردستان شامل اندام های هوایی و به صورت جوشانده می باشد. همچنین بیشترین کاربرد گیاهان دارویی در این منطقه به عنوان ضددرد، رفع اختلالات گوارشی و اختلالات متابولیسمی نظیر دیابت و چربی خون است.
نتیجه گیری
وجود 106 گونه گیاه دارویی در شهرستان اردستان نشان دهنده غنای این منطقه از نظر گیاهان دارویی و دانش نسبتا بالای مردم منطقه نسبت به مصارف دارویی این گیاهان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1992450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!