بررسی قابلیت دستیاران گروه بیهوشی با استفاده از پرسش نامه ارزیابی 360 درجه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تحقیقات متعددی در زمینه روش های ارزیابی دستیاران انجام گردیده است که از بین همه آنها بازخورد 360 درجه یا بازخورد چند منبعی رایج ترین منبع ارزیابی و بهبود عملکرد محسوب شده واطلاعات اضافی برای بازخورد مستقیم و آموزش فراهم می گردد. هدف مطالعه اندازه گیری قابلیت عمومی شامل مهارت ارتباطی و بین فردی، حرفه ای گری و مراقبت بالینی دستیاران از دیدگاه خود دستیار، اساتید، پرستاران (کارکنان اتاق عمل، کاردان بیهوشی، و پرستار اتاق بهبودی)، همتای دستیار و بیمار می باشد و اولین بار در ایران تدوین شد.
روش
این مطالعه مقطعی با همکاری دفتر توسعه آموزش وگروه بیهوشی دانشکده پزشکی می باشد. جامعه پژوهش دستیاران تخصصی بیهوشی سال دوم و سوم بودند. از چهار عدد پرسش نامه های روا و پایای دانشگاه کال گری کانادا استفاده شد. ارزیابان شامل اعضای هیات علمی، کارکنان اتاق عمل ، همتای دستیار، بیمار و خودسنجی بود که از هر ارزیاب 5 نفر انتخاب گردید. جهت ارزیابی روایی ابزار از روایی صوری، محتوی و سازه و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بالای 90 درصد استفاده گردید.
یافته ها
تعداد 31 نفر 5 ،88 %از دستیاران در طرح شرکت نمودند که در هر حیطه 5 نفر ارزیاب انتخاب شد. ضریب همبستگی پیرسون در مورد عامل حرفه ای گری بین نظر همتا و بیمار تفاوت معنی دار آماری وجود دارد. در عامل مراقبت بالینی نیز تفاوت بین نظر اعضای هیات علمی و بیمار از لحاظ آماری معنی دار است. در حیطه مهارت ارتباطی هیچ تفاوت و ارتباط خطی معنی داری بین نظر ارزیابان مشاهده نشد. جهت
آزمون اختلاف میانگین نمرات کل ارزیابان با آزمون اندازه گیری مکرر به تفکیک حیطه ها مشخص شد اختلاف بین چهار گروه ارزیاب ازلحاظ آماری معنادار بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد این روش ابزار مناسبی برای پیاده سازی و ارزیابی عملکرد دستیاران می باشد. پیشنهاد می گردد که در چند رشته تخصصی دیگر پیاده سازی شود تا نتایج قطعی تر بدست آید. با توجه به ماهیت هر رشته و هر گروه ارزیاب، ضریب مناسبی به هر ارزیاب تعلق گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
28 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!