تاثیر چندرسانه ای به عنوان ابزار آموزشی بر عملکرد دانشجویان سال اول دوره پزشکی عمومی MBBS جهت سنجش پیشرفت تحصیلی در کشور هند

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
روش های مختلفی برای تدریس وجود دارد که توسط اساتید در دانشکده های پزشکی به دانشجویان ارائه می شود. در مطالعه حاضر، هدف بررسی تاثیر چند رسانه ای به عنوان ابزار آموزشی بر عملکرد دانشجویان سال اول پزشکی عمومی (MBBS) جهت سنجش میزان پیشرفت تحصیلی بود .
روش
این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی است که طی سه ماه)آوریل تا ژوئن 2016) در دانشکده پزشکی مظفرنگر کشور هند انجام شده است. در مجموع 150 دانشجوی سال اول پزشکی عمومی MBBS برای این مطالعه انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند گروه 1 و گروه 2. هر گروه شامل 75 دانشجو بود. به گروه اول با روش های سنتی آموزش، تدریس شد و به گروه دوم با استفاده از چند رسانه ای آموزش داده شد. دو ابزار پیش آزمون و پس آزمون براساس آزمون چند گزینه ای برای سنجش تاثیر چندرسانه ای بر موفقیت تحصیلی دانشجویان استفاده شد. پس از انجام تست پس آزمون، دو گروه جابه جا شدند، یعنی در گروه اول، تدریس با استفاده از چندرسانه ای ارائه شد و در گروه دوم، تدریس به روش سنتی انجام گرفت تا بازخورد همه 150 دانشجوی شرکت کننده در طرح برای شناسایی بهتر روش مناسب تدریس مورد بررسی قرار گیرد .
یافته ها
میانگین نمرات دانشجویان گروه اول (% 39 / 3 ± 73 / 18) و گروه دوم (% 76 / 3 ± 8 / 18) قبل از ارائه تدریس به آنها اختلاف معنی داری نداشت. اما پس از ارائه روش های مختلف تدریس، میانگین نمره بدست آمده از دانشجویان گروه دوم به طور قابل توجهی بالاتر از گروه اول بود (% 01 / 12 ± 78 / 70 در برابر % 75 / 9 ± 33 / 49) .
نتیجه گیری
استفاده از ابزار چند رسانه ای، تعاملی موثرتر برای ارائه اطلاعات نسبت به روش سنتی آموزش است .

زبان:
انگلیسی
صفحات:
46 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!