بررسی رابطه بین رتبه تلاش ادراکی (RPE) و قدرت چنگش دست در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مقیاس رتبه تلاش ادراکی (RPE)، برای قضاوت افراد از تلاش خود در محیط کار استفاده می شود. هنگامی که افراد کاری فراتر از توان خود انجام دهند و یا دارای چنگش نامناسب باشند، خستگی و ناراحتی ماهیچه ها اتفاق خواهد افتاد. چنگش دست، فاکتوری است که برای جلوگیری از بیماری های شدید اسکلتی -عضلانی در دست و بازو، در نظر گرفته می شود. باتوجه به اهمیت موضوع، هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین رتبه تلاش ادراکی و قدرت چنگش می باشد.
روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی بین 82 نفر از دانشجویان دختر که با شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. جهت تعیین رتبه تلاش ادراکی، قدرت، پایداری چنگش، نیشگون و دادن بار کاری به ترتیب از مقیاس بورگ، دینامومتر، پینچ گیج و تردمیل استفاده شد. پایداری چنگش با مشخص کردن حداکثر زمانی (برحسب ثانیه) که فرد قادر به ادامه یک سوم حداکثر انقباض ارادی بود، تعیین شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن انجام شد.
نتا یج
طبق یافته ها، بین رتبه تلاش ادراکی (RPE) با چنگش قدرتی (011/0P=) ، چنگش ظریف (020/0 P=) و سن (005/0 P=) رابطه معکوس و بین ضربان قلب با RPE (048/0P=) رابطه مستقیم وجود داشت؛ اما بین RPE با پایداری چنگش قدرتی و ظریف، قد و BMI رابطه معنی داری وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
طبق نتایج در مشاغلی که نیازمند قدرت بالای چنگش و نیشگون هستند، لازم است از افرادی با رتبه تلاش ادراکی پایین استفاده شود تا به دنبال آن خستگی و ناراحتی ماهیچه ها کاهش و تندرستی افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!