خودکارآمدی پرهیز از سیگار بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
خودکارآمدی پرهیز از سیگار عاملی است که در جلوگیری از اعتیاد یا بازگشت مجدد به آن پس از ترک سیگارنقش اساسی ایفا می کند. پژوهش حاضرباهدف پیش بینی خودکارآمدی پرهیز از سیگار بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان متوسطه دوم شهرگرگان انجام شده است.
روش ها
روش پژوهش، توصیفی است و جامعه آماری (به تعداد 9955) شامل کلیه ی دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهرستان گرگان در سال تحصیلی 95-1394 می باشد. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای و حجم نمونه 369 نفر انتخاب شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های طرحواره های ناسازگار و پرسشنامه خودکار آمدی پرهیز از سیگار بود. از روش همبستگی پیرسون رگرسیون چند متغیره برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین همه مولفه های طرحواره های ناسازگاراولیه و نمره کل خودکارآمدی گرایش به سیگار رابطه منفی و معناداری وجود درد.علاوه بر این 51 درصدتغییردرمتغیر خودکارآمدی پرهیزازسیگار حاصل مولفه های طرحواره های ناسازگار اولیه می باشد. در میان مولفه های طرح های ناسازگار اولیه، مولفه رها سازی / بیگانگی، قوی ترین پیش بینی کننده خودکارآمدی پرهیز از سیگار دانش آموزان بود.
نتیجه گیری
طرحواره های ناسازگاراولیه ازجمله علل فردی وروانشناختی هستندکه درمطالعه ی مصرف سیگار از اهمیت ویژه ای برخوردارند، طرحواره ها موجب سوگیری در تفسیرهای فرد از رویدادها شده و این سوگیری ها خود را به صورت نگرش های تحریف شده، گمانه های نادرست و رفتار های پرخطر از جمله مصرف سیگار نشان می دهند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
83 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!