بررسی سطح سرمی انسولین ناشتا در بیماران غیر مبتلا به دیابت با آنژیوگرافی کرونری طبیعی و غیر طبیعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اگر چه ارتباط افزایش سطح انسولین ناشتای سرم در بیماران مبتلا به دیابت با بیماری کرونر مشخص شده است، اما این ارتباط در بیماران غیر مبتلا به دیابت نامشخص و حتی متضاد است. از این رو، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی و مقایسه ی ارتباط سطح انسولین ناشتای سرم در بیماران غیر دیابتیک مبتلا و غیر مبتلا به بیماری عروق کرونر انجام شد.
روش ها
در این مطالعه، 110 بیمار غیر مبتلا به دیابت کاندیدای آنژیوگرافی عروق کرونر انتخابی وارد مطالعه شدند. نمونه ی خون ناشتا پس از 12 ساعت ناشتایی از بیماران اخذ و از نظر کلسترول تام، تری گلیسیرید، قند خون ناشتا، Low-density lipoprotein (LDL) و در نهایت، سطح سرمی انسولین ناشتا بررسی شد. بیماران پس از آنژیوگرافی به دو دسته ی طبیعی و مبتلا به بیماری عروق کرونر تقسیم شدند. از آزمون های آماری One-way ANOVA و t برای واکاوی داده ها استفاده شد.
یافته ها
سطح Fasting blood sugar (FBS) در بیماران غیر مبتلا به دیابت با آنژیوگرافی کرونری غیر طبیعی 94/14 ± 47/94 و در گروه بیماران غیر مبتلا به دیابت با آنژیوگرافی کرونری طبیعی 82/13 ± 52/90 میلی گرم/دسی لیتر بود. تفاوت معنی داری بین سطح FBS در بیماران غیر مبتلا به دیابت با آنژیوگرافی کرونری طبیعی و غیر طبیعی وجود نداشت (150/0 = P). سطح انسولین در گروه مورد 29/3 ± 77/12 و در گروه شاهد 25/3 ± 01/7 میلی واحد بین المللی/لیتر بود (001/0 = P). ما تفاوت معنی داری بین مردان و زنان از نظر سطح سرمی انسولین پیدا نکردیم (210/0 = P).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که سطح انسولین ناشتای بیماران غیر دیابتیک، به احتمال زیاد با درگیری عروق کرونر مرتبط می باشد، هر چند با توجه به تعداد کم نمونه در این مطالعه، قابل تعمیم به جامعه نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
198 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!