بررسی اثر صفحه گسیختگی بر نحوه توزیع نیروی کششی در طول میخ ها در پایداری شیب ها (مطالعه موردی شیب منتهی به جاده ایلام-صالح آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات گسترده ای پایداری شیروانی را بررسی نموده اند اما مطالعات محدودی به بررسی اثر صفحه گسیختگی به نحوه توزیع نیروی کششی و نحوه توزیع نیروی کششی در طول میخ ها بر پایداری شیب های پرداخته است. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی اثر زاویه کوبش و طول میخ ها بر پایداری شیب با نگرش به نحوه توزیع کرنش برشی است.
روش بررسی
در این پژوهش به صورت موردی شیب منتهی به جاده مسیر ایلام-صالح آباد بعد از تونل راه کربلا انتخاب شده است. ابتدا جهت تعیین پارامترهای مکانیکی خاک از محل شیب نمونه هایی تهیه شده و در آزمایشگاه بر اساس آیین نامه ASTM مشخصات خاک تعیین شده است. جهت مدل سازی از نرم افزار FLAC2D که نرم افزاری قوی در مدل کردن سازه های ژئوتکنیکی است، استفاده شده است. در ادامه به بررسی اثر زاویه شیب میخ ها با افق و طول میخ ها بر روی ضریب اطمینان و نحوه توزیع نیروی کششی میخ ها پرداخته شده است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که با افزایش شیب میخ ها با افق از زاویه 0 تا 30 درجه، ضریب اطمینان میخ ها حدود 23% و بیشینه نیروی کششی حدود 6% افزایش می یابد و پس از آن با افزایش در زاویه شیب میخ ها ضریب اطمینان کاهش و توزیع نیروی کششی در طول میخ ها کاهش می یابد. در بررسی اثر طول میخ ها بر پایداری شیب، مشاهده شد که بیشترین راندمان زمانی حاصل می شود که طول میخ ها یک متر از اندازه گوه گسیختگی برشی در آن نقطه بیشتر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!