تاثیر آنی کفی بر مولفه های نیروهای عکس العمل هنگام راه رفتن در افراد مبتلا به بی ثباتی مچ پا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
نیروهای عکس العمل و نرخ بارگذاری هنگام راه رفتن با آسیب های مفاصل اندام تحتانی مرتبط می باشند. یکی از شیوه های تغییر در نیروهای عکس العمل و نرخ بارگذاری استفاده از کفی ها می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثرکفی بر مولفه های نیروی عکس العمل و نرخ بارگذاری در افراد مبتلا به بی ثباتی مچ پا هنگام راه رفتن بود.
روش
11 مرد سالم فوتبالیست، و 11 مرد فوتبالیست مبتلا به بی ثباتی مچ پا در این مطالعه شرکت کردند. با استفاده از یک صفحه نیرو مولفه های نیروی عکس العمل زمین هنگام راه رفتن در دو شرایط با و بدون استفاده از کفی اندازه گیری شد. نیروهای عکس العمل زمین و زمان رسیدن به اوج نیروها و نرخ بارگذاری استخراج شدند. آزمون آماری آنالیز واریانس اندازه-های تکراری و مانوا با 05/0α= جهت تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
پوشیدن کفی موجب افزایش در اوج اولیه نیروی عکسالعمل عمودی (01/0p=) در لحظه تماس پاشنه با زمین شد(05/0p<). نرخ بارگذاری بین دو گروه با و بدون کفی تفاوت معنی داری نداشت(07/0<p). حداکثر نیروی عمودی عکس العمل در میانه فاز استقرار در گروه باکفی به طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد کفی باعث تعدیل نیروهای عکس العمل زمین و کاهش نرخ بارگذاری نمی شود. بنابراین درمانگران باید توجه ویژه ای به کاهش این نیروها با استفاده از اصلاح استراتژی حرکتی ، طراحی کفش مناسب و برنامه تمرینی تقویت عضلات داشته باشند. کلید واژه ها: نیروهای عکس العمل زمین، نرخ بارگذاری، بی ثباتی مچ پا، کفی، راه رفتن
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!