ارائه یک روش تصویر-مبنا و مستقل از پردازش نشانکهای سامانه رهیاب در تشخیص وقوع حملات تداخل پارازیت و ارزیابی صحت تعیین موقعیت مطلق پهپاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ارزیابی صحت عملکرد گیرنده های رهیاب (سیستم تعیین موقعیت جهانی، GPS[1])، در محیط های آلوده به نشانکهای[2] تداخل پارازیت[3] از اهمیت زیادی در حفظ امنیت پرواز پهپادها، به خصوص در کاربردهای نظامی برخوردار است. در حال حاضر روش های موجود برای آشکارسازی وقوع تداخل پارازیت و مقابله با آن، روش های مبتنی بر پردازش نشانکهای سامانه رهیاب می باشند. روش ارائه شده در این مقاله برای آشکارسازی وقوع حملات تداخل پارازیت و ارزیابی صحت عملکرد رهیاب پهپاد، روشی مستقل از پردازش نشانکهای رهیاب می باشد. این روش یک روش تصویر-مبنا بوده و از تصاویر دوربین پهپاد که از مسیر پرواز اخذ شده اند برای این منظور استفاده می کند. مسیر پروازی طی شده توسط پهپاد با استفاده از روش تعیین مسیر بصری[4] و از روی تصاویر پهپاد استخراج شده و از مقایسه این مسیر با مسیر پهپاد که از داده های رهیاب بدست می آید برای آشکارسازی وقوع تداخل پارازیت و ارزیابی صحت عملکرد گیرنده رهیاب پهپاد استفاده می گردد. برای مقایسه این دو مسیر، دو توصیفگر مسیر فاصله بهنجار شده بین نقاط متوالی (NDCP[5]) و زاویه بین امتدادهای متوالی (CDA[6]) تعریف و از مقایسه این توصیفگرها با استفاده از شاخص تشابه کسینوسی، صحت عملکرد رهیاب پهپاد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که روش ارائه شده با استفاده از این توصیفگرها توانایی آشکارسازی وقوع تداخل پارازیت و ارزیابی صحت عملکرد رهیاب پهپاد در حین پرواز را دارا بوده و با توجه به غیر فعال بودن حسگر دوربین، این روش تحت تاثیر نشانکهای خارجی و جنگ الکترونیک نخواهد بود.

[1] Global Positioning System

[2] Signal

[3] Jamming

[4] Visual Odometry

[5] Normalized Distance of Consecutive Points

[6] Consecutive Directions Angle
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2002796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!