نقد و بررسی دیدگاه صدرالمتالهین و امام خمینی(ره) در پاسخ به شبهه تسلسل اراده انسان
از منظر قائلان به شبهه «تسلسل اراده»، ملاک اختیاری دانستن فعل، تعلق اراده به آن است. این ملاک در مورد خود «اراده» مطرح می گردد؛ یعنی اگر اراده، توسط اراده دیگری حاصل گردد، تسلسل رخ می دهد و اگر علت اراده، خارج از ذات انسانی باشد، مستلزم جبر است. صدرالمتالهین و امام خمینی(ره) تلاش کرده اند تا به این اشکال پاسخ دهند. از نظر ملاصدرا، ملاک اختیاری بودن فعل، ارادی بودن آن است، نه ارادی بودن اراده؛ لکن با ارجاع اراده انسان به اراده الهی، در حل شبهه ناکام می ماند. امام(ره) در ابتدا از نظر صدرا دفاع می کند، اما نهایتا با راه حلی ابتکاری در صدد پاسخ برآمده است. او با تفکیک اعمال نفس به دو سنخ «جوانحی» و «جوارحی» و جوانحی دانستن اراده و ارجاع آن به ذات مختار نفس، سعی در حل شبهه دارد. این پژوهش نشان می دهد که پاسخ های صدرا و حکمای پیش از او پذیرفته نیست، اما می توان از راه حل امام(ره) دفاع کرد.
تسلسل ، اراده ، اراده ذاتی ، اختیار ، ملاصدرا ، امام خمینی(ره)
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.