تولید کامپوزیت پایه منیزیم AZ91D/SiC با حد بارگذاری بالای ذرات تقویت کننده، تهیه شده با استفاده از آسیاکاری مکانیکی براده و روش فرآوری نیمه جامد پودری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرآوری پودر نیمه جامد (SPP) روشی است که متالورژی پودر سنتی را با شیوه های شکل دهی نیمه جامد ترکیب کرده و می تواند کامپوزیت های زمینه فلزی را با هزینه ی پایین و کارایی بالا تولید کند. در این تحقیق روش SPP برای ساخت کامپوزیت پایه منیزیمی AZ91D تقویت شده با ذرات کاربید سیلیسیوم با حد بارگذاری بالا به کار برده شد. ابتدا به منظور تهیه ی پودر، براده های آلیاژ منیزیم AZ91D با متوسط اندازه ی (mm) 1 × 2 × 4 توسط آسیای گلوله ای سیاره ای، آسیاکاری مکانیکی شده و سپس به منظور آلیاژسازی مکانیکی، پودر به دست آمده به همراه 50 درصد وزنی (36 درصد حجمی) ذرات کاربید سیلیسیوم 2 میکرونی، مجددا آسیاکاری شدند. پودر آسیا شده و نیز پودر کامپوزیتی AZ91D/SiC توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی (FESEM)، دستگاه سنجش اندازه ی ذرات (PSA) و طیف سنجی پراش اشعه ی ایکس (XRD) مورد بررسی قرار گرفتند. دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ (SPS) برای زینتر پودر کامپوزیتی تهیه شده، با گرم کردن مخلوط پودر تا دماهای نیمه جامد °C 561 (معادل 30% کسر مذاب در کل نمونه) و °C 576 (معادل 40% کسر مذاب در کل نمونه) هم زمان با اعمال فشار به کار برده شد. ریزساختار، چگالی، سختی، استحکام فشاری و همچنین فازهای موجود در نمونه های زینتر شده مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهند کامپوزیت هایی با تخلخل بسیار کم و خواص مکانیکی مناسب توسط روش SPP قابل تولید می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!