بررسی عوامل موثر بر تعامل بین بازرسان بهداشت محیط و متصدیان مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی در استان یزد : مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مواردی که بر سلامت افراد جامعه اثر می گذارد وضعیت بهداشتی مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی می باشد. نظارت و کنترل این مراکز از مسولیت های بازرسان بهداشت محیط می باشد. با توجه به اهمیت تعامل بین بازرسان بهداشت محیط و متصدیان مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و تاثیر آن بر روی اجرای قوانین و دستورات بهداشتی از سوی متصدی هدف اصلی از مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر تعامل بین بازرسان بهداشت محیط و متصدیان مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم و روش بازرسی بهداشت محیط از دیدگاه بازرسان و متصدیان می باشد.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه کاربردی، و به روش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی متعارف انجام شده است. مشارکت کنندگان شامل هشت نفر از کارشناسان بهداشت محیط و شش نفر از متصدیان مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی بودند، ملاک انتخاب نمونه ها نمونه های غنی از اطلاعات بود که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ملاک مورد نظر برای تعیین تعداد نمونه ها نیز در این پژوهش اشباع تئوریک محقق بوده است. داده ها نیز با استفاده از مصاحبه های فردی نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. مصاحبه ها ضبط و سپس بازنویسی شده و با استفاده از نرم افزار Maxqda10 تجزیه و تحلیل شدند و کدها، زیر طبقات و طبقات شناسایی شدند و سپس برای هر کدام از 24 زیر طبقه استخراج شده تفسیر جداگانه نوشته شد.  همچنین جهت ارزیابی کدها، زیر طبقات و طبقات استخراج شده از معیار های دنزین و لینکن شامل اعتبار، انتقال پذیری، اعتماد و تاییدپذیری استفاده شد.

یافته ها

پس از تحلیل داده ها در این پژوهش، 338 کد اولیه استخراج شد که پس از تجزیه و تحلیل کدهای استخراج شده، کدها در شش طبقه اصلی و 24 زیر طبقه قرار گرفت. طبقات اصلی عبارتند از عوامل مربوط به آموزش، تمرکز سیستم نظارت، اقدامات قانونی، روش بازرسی، پذیرش قوانین از سوی متصدی، توجه بازرس به شرایط متصدی و جغرافیایی.

نتیجه گیری

نظرات مطرح شده در مصاحبه ها از سوی دو گروه بازرسان و متصدیان نقاط اشتراک فراوانی دارد. این اشتراک نظر بین بازرسان و متصدیان می تواند زمینه های تعامل بین بازرسان و متصدیان را به خوبی فراهم کند. با توجه به نظرات مطرح شده لزوم اصلاح برخی روش ها و رویکردها در بازرسی بهداشتی از مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی، عدم تمرکز کامل و یک جانبه بر روی ابزارهای قانونی برای تغییر رفتار متصدیان و توجه به اجرای روش های آموزشی مشارکتی که تا به امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته اند برای افزایش همکاری متصدیان ضروری و مورد توافق هر دو گروه از مصاحبه شوندگان می باشد. همچنین ورود شرکت های خود اظهاری بهداشتی به حیطه بازرسی بهداشت محیط و نتیجه بخش بودن آن از مسایل مهمی بود که در این مطالعه از سوی بازرسان و متصدیان با شک و تردید به آن نگریسته شد لذا باید در مورد اجرای آن بررسی بیشتری صورت گیرد .

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!