تبیین موقعیت استراتژیک محور شرقی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ارزیابی و عوامل خارجی (EFE) با تاکید بر مناطق مرزی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

محور شرقی جمهوری اسلامی ایران منطقه ای است که در مجاورت مرز و همجواری با کشورهای همسایه نظیر افغانستان و پاکستان قرار گرفته است. مناطق مرزی به دلیل ویژگی های خاصی چون مجاورت با دو محیط داخلی و خارجی، ترکیب قومی و مذهبی خاص، وجود مبادلات و پیوندهای فضایی دو سوی مرز، صدور بحران از کشورهای مجاورو... در معرض آسیب ها و تهدیدهای مختلفی قرار دارند که خاص این مناطق هستند و شناسایی آن ها در برنامه ریزی و مدیریت این مناطق تاثیر شایانی دارد. بنیان پژوهش حاضر، شناسایی مهم ترین مسائل و مشکلات مرزی محور شرق جمهوری اسلامی ایران و شناسایی مهم ترین قابلیت ها و تنگناهای موجود  به منظور اطلاع رسانی و حساس سازی مردم و مسئولان است. برای نیل به این هدف از شیوه انجام پژوهش توصیفی تحلیلی استفاده شده و جمع آوری و بررسی اسناد بالادستی، بررسی منابع کتابخانه ای و پایگاه های آماری و اطلاعاتی رسمی و مصاحبه با افراد خبره صورت گرفته است. همچنین به منظور تحلیل محیط از تکنیک SWOT استفاده شده و  نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصت ها (Opportunities) و تهدیدها (Treats)  شناسایی شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد ضعف زیرساخت ها، کمبود منابع آب و بروز پدیده خشکسالی، دوری از مرکز، تراکم پایین جمعیت، قرار گرفتن در مسیرترانزیت مواد مخدر، ضعف بنیه اقتصادی مرزنشینان، خطر تهاجم فرهنگی، اختلاف مذهب و قومیت ساکنان مرز با نواحی مرکزی محور شرق و کشور، تهدید بالقوه حضور آمریکا در همسایگی کشور، ضعف عملکرد بازارچه های مرزی منطقه و ضعف در برقراری روابط تجاری و سیاسی مناسب با کشور همسایه مهم ترین مشکلات مرزی محور شرق هستند. همچنین نتایج ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی، ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس چهار خانه ای تبیین موقعیت استراتژیک نشان می دهد این منطقه در خانه شماره I قرار گرفته است که نشان می دهد بایستی استراتژی های محافظه کارانه (نگهداری- حمایت درونی) بیشتر مورد تاکید قرار گیرد. این دسته از استراتژی ها در گروه WO استراتژی های ماتریس SWOT قرار دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!