بررسی آزمایشگاهی اثر یون آهن و افزایه ی کاهنده ی یون آهن بر عملکردسورفکتانت های ویسکوالاستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بکارگیری یک منحرف کننده[1] مناسب موجب توزیع یکنواخت اسید تزریقی در تمام طول ناحیه تولیدی می‌‎گردد. استفاده از ویسکوالاستیک سورفکتانت[2] یکی از جدیدترین و کارآمد‎تربن روش‎های انحراف جریان می‎باشد. اما وجود یون فریک که ممکن است در اسید تزریقی حضور داشته باشد، تاثیر منفی بر عملکرد ویسکوالاستیک سورفکتانت ها دارد.
 در این پژوهش ابتدا تاثیر یون فریک بر رفتار ریولوژی یک ویسکوالاستیک سورفکتانت جدید مورد بررسی قرار می‎گیرد. سپس برای اولین بار تاثیر افزایه کاهنده یون آهن[3] بر بهبود رفتار رویولوژی سیال آلوده شده با یون فریک مورد بررسی قرا می‌گیرد. تمامی آزمایش‎های رویولوژی با استفاده از دستگاه دما و فشار بالا در نرخ برشی 100 بر ثانیه و در محدوده دمایی 80 تا 220 درجه فارنهایت روی محلول خنثی شده با کلسیم کلراید انجام گرفته است.
 بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، وجود 1 درصد حجمی افزایه کی‎لیت کننده یون آهن[4] می تواند اثرات مخرب یون فریک تا 500 پی پی ام را مرتفع نماید. اگرچه افزودن 1000 پی پی ام یون فریک به شدت ویسکوزیته سیال ویسکوالاستیک سورفکتانت و همچنین حد دمایی[5] سیال را از 208 درجه به 148 درجه فارنهایت را کاهش می‌دهد، افزودن 10 پوند در هزارگالن[6] کاهنده یون آهن به سیال آلوده شده، حد دمایی سیال را به بالاتر از 220 درجه افزایش می‎دهد. این امر همچنین موجب افزایش 2/71 درصدی ویسکوزیته نهایی در دمای 220 درجه می‎گردد. بنابراین استفاده از مقدار کافی افزایه کاهنده یون آهن موجب برطرف شدن مشکل حضور یون فریک و همچنین افزایش قابل توجه ویسکوزیته در دماهای بالاتر از 180 درجه فارنهایت می‌گردد. لذا بکار بردن مقدار کافی افزایه‎های کنترل کننده یون آهن باعث بهبود عملکرد منحرف کننده ویسکوالاستیک در غلظت‎های بالای یون فریک می‎گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2009767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!