بررسی تغییرات ترکیب شیمیایی و روند تجزیه پذیری شکمبه ای نشاسته و پروتئین خام ارقام مختلف دانه جو پرتوتابی شده با اشعه گاما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی
عمل آوری غیرحرارتی دانه جو می تواند سبب کاهش خطرات احتمالی اسیدوز شود.
هدف
پژوهش حاضر، به منظور بررسی روند تجزیه پذیری نشاسته و پروتئین خام ارقام مختلف دانه جو پرتوتابی شده با گاما و نحوه توزیع پروتئین در سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل و سیستم پروتئین متابولیسمی انجام شد.
روش کار
کنتیک و زیست سنجه های تجزیه پذیری شکمبه ای نشاسته و پروتئین خام ارقام جو ماکویی، بهمن آبی و سهند پس از پرتودهی با اشعه گاما در دوزهای 50 ، 100 و 150 کیلوگری به روش کیسه های نایلونی با استفاده از سه راس گوساله های نر نژاد هلشتاین مجهز به فیستولای شکمبه ای در ساعات 0، 2، 4، 6، 8، 12، 24 و 48 ساعت و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در دو انکوباسیون مجزا تعیین شد.
نتایج
تجزیه واریانس نشان دهنده ی تاثیر کاهنده و معنی دار پرتوتابی در سطوح مختلف بر میزان تجزیه پذیری موثر نشاسته و پروتئین در شکمبه و وجود اختلاف معنی داری (05/0P<) بین ارقام مختلف بود. در بین ارقام مختلف مورد مطالعه، زیست سنجه های مختلف تجزیه پذیری ماده خشک، پروتئین و نشاسته رقم جوی سهند بیش از سایر ارقام تحت تاثیر عمل آوری قرار گرفت. عمل آوری ارقام مختلف دانه جو با پرتوهای گاما سبب کاهش بخش سریع تجزیه و افزایش بخش کند تجزیه شد(05/0P<). تفاوت در پاسخ ارقام مختلف جو به پرتوتابی با امواج گاما مشاهده شد به طوری که بهترین پاسخ در تاثیرگذاری بر فراسنجه های ارزش غذایی در راستای بهبود تخمیر شکمبه ای، تجزیه پذیری پروتئین، نشاسته و افزایش مقادیر نشاسته و پروتئین ورودی به روده باریک را می توان پرتوتابی در دز 50 کیلوگری دانست.
نتیجه گیری کلی
پرتوتابی گاما می تواند مانند سایر روش های متداول عمل آوری برای کاهش تجزیه پذیری ماده خشک، نشاسته و پروتئین شکمبه ای و افزایش نشاسته و پروتئین عبوری قابل هضم در راستای بهبود تخمیر شکمبه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!