ضخامت کورویید زیر ماکولای پایه به عنوان شاخصی برای پاسخ به تزریق بواسیزوماب در چشم های دچار انسداد مرکزی ورید شبکیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کورویید لایه ی تغذیه کننده ی نیازهای خونی لایه های خارجی شبکیه بوده و در بیماری انسداد ورید مرکزی چشم دچار تغییرات بزرگی می شود. پژوهش کنونی با هدف بررسی ضخامت پایه کورویید زیر فووآی (Baseline subfoveal choroidal thickness) به عنوان یک شاخص برای پاسخ بینایی و آناتومیک به بواسیزوماب در بیماران دچار ادم ماکولای ناشی از انسداد ورید مرکزی شبکیه انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه همگروهی آینده نگر 23 مورد جدید از بیماران با ادم ماکولای ناشی از انسداد ورید مرکزی شبکیه درمان نشده از بهمن 1395 تا تیر 1396 در بیمارستان چشم پزشکی فیض، اصفهان، مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران یک تزریق داخل ویتره بواسیزوماب دریافت کردند و برای 30 روز پیگیری شدند. ضخامت زیر فووآی کورویید به کمک روش Enhanced depth imaging spectral-domain optical coherence tomography (EDI SD-OCT) ارزیابی شد. نسبت پایه ضخامت زیر فووآی کورویید در چشم بیمار به چشم سالم به عنوان متغیر غیر وابسته در نظر گرفته شد. تغییرات بهترین دید اصلاح شده در مقیاس لوگمار (LogMAR visual acuity) (پاسخ بینایی) و نسبت ضخامت مرکز ماکولا ثانویه به اولیه (پاسخ آناتومیکی) در چشم مبتلا به انسداد ورید مرکزی شبکیه برای آنالیزهای مقایسه ای و وابستگی در نظر گرفته شدند.

یافته ها

 46 چشم از 23 بیمار (23 چشم سالم در مقایسه با چشم سالم مقابل) وارد مطالعه شدند. مقدار ضخامت زیر فووآی کورویید پایه در چشم های دچار انسداد ورید مرکزی شبکیه (µm 46/09±251/91) نسبت به چشم سالم بیشتر بود (0/0001P<، µm 26/62±206/95). نسبت پایه ضخامت زیر فووآی کورویید در چشم بیمار به چشم سالم به طور متوسط با پاسخ آناتومیکال به شدت با پاسخ بینایی ارتباط داشت.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، افزایش ضخامت مشیمیه زیر فووآ در چشم های مبتلا به انسداد ورید مرکزی شبکیه می تواند نشان دهنده پاسخ بهتر کوتاه مدت به داروی بواسیزوماب باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
288 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!