نیازهای زوجین نابارور بعد از درمان ناموفق با روش های کمک باروری: یک مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری به عنوان یکی از مشکلات عمده ی پزشکی در دنیای امروز شناخته شده است و ورود به درمان ناباروری، فرایندی پیچیده، زمان بر و استرس زا می باشد و ممکن است منجر به عدم موفقیت درمان گردد. پی گیری بیماران بعد از درمان ناموفق، شناخت نیازها، خواسته های آنان و ارایه ی خدمات بهداشتی در جهت ارتقای سلامت آنان، ضروری به نظر می رسد. از این رو، مرور سیستماتیک حاضر با هدف بررسی نیازها و خواسته های زوجین نابارور بعد از درمان ناموفق با روش های کمک باروری انجام شد.

روش ها

 در این مرور سیستماتیک، جستجوی مقالات بدون محدودیت زمانی در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Scopus، The Cochrane Library، PsycINFO، Web of Science و همچنین، موتور جستجوی Google Scholar و پایگاه های ایرانی Magiran، Scientific Information Database (SID)، Clinical key Iranpsych و Iranmedex انجام شد. واژگان کلیدی شامل درمان ناباروری، روش های کمک باروری، نیاز، انتظارات، درمان ناموفق و معادل انگلیسی این کلمات یا عبارات بود. مقالات مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی و فارسی شناسایی شدند. این مقالات، به طور مستقل توسط دو پژوهشگر ارزیابی شد و موارد تناقض، با نویسنده ی سوم مورد بحث قرار می گرفت.

یافته ها

 در نهایت، 24 مطالعه (16 مطالعه ی مقطعی و 8 مطالعه ی هم گروهی) واجد شرایط که بین سال های 2019-1980 انجام گرفته بود، وارد مطالعه شدند. نیازهای بیماران نابارور در این مطالعات، مشتمل بر نیازهای آموزشی- اطلاعاتی، نیاز به مشاوره ی روان شناختی، نیازهای حمایتی، نیاز به آموزش راهبردهای مدیریت استرس، نیاز به مشاوره ی زناشویی، نیازهای ویژه ی مردان و نیاز به رعایت احترام و همدلی توسط پرسنل درمانی بود.

نتیجه گیری

 نیازهای زوجین نابارور، شامل طیف وسیعی از نیازهای آموزشی، روان شناختی، حمایتی و نیازهای مشاوره ای و نیز نیازهای ویژه ی مردان بود. شناسایی نیازهای این گروه آسیب پذیر، می تواند به سیاست گذاران و برنامه ریزان در طراحی و اجرای خدمات مشاوره ای در درمانگاه های ناباروری کمک کند؛ به گونه ای که کیفیت خدمات بهداشتی در این درمانگاه ها اصلاح شود و نیازهای زوجین نابارور تامین گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
695 تا 707
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!