بررسی تاثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی با رویکرد رزم نامه نویسی در سازمان های اطلاعاتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زمینه انجام این تحقیق نقشی است که رزم نامه نویسی به عنوان یک ابزار تحلیلی در آینده پژوهی پیدا کرده است و آینده های مختلف موضوعی در جهان را مورد توجه قرار می دهد و بدین ترتیب به فرایندهای تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی کمک می کند. البته برای تحقق این مهم برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد و تشخیص، تحصیل، تسهیم، توسعه، به کارگیری و نگهداری دانش برای تحقق هدف های سازمان های اطلاعاتی، ضروری خواهد بود؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش بر آینده پژوهی با تاکید بر رزم نامه نویسی است.

روش شناسی

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش کمی وبه صورت پیمایشی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، میدانی محسوب می شود و روش نمونه گیری نیز روش تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسش نامه و مراجعه به اسناد و مدارک است. جامعه آماری در این پژوهش تعداد 70 نفر از مدیران اداره ها و کارشناسان ارشد سازمان های اطلاعاتی است که به علت محدود بودن تعداد نفر های کارشناس حوزه مربوط، حجم نمونه تمام شمار در نظر گرفته شده است. ابزار اندازه گیری متغیرهای پژوهش، پرسش نامه بوده که پایایی سوال ها بر اساس آلفای کرونباخ، برای مدیریت دانش 81 .0 و برای رزم نامه نویسی 0.92 محاسبه گردید. همچنین برای تعیین روایی سوال ها از پرسش نامه های استاندارد شرون و لاوسن[1] (مدیریت دانش) و محقق ساخته و نیز نظر استادان اهل فن استفاده و به منظور بررسی داده های گردآوری شده، از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

 نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر ارتباط معنادار و تاثیر مثبت بیشتر مولفه های مدیریت دانش بر مولفه های آینده پژوهی ازجمله تولید دانش با احتساب شدت هم بستگی 0.757 و بتای 0.608 در بالاترین سطح و سپس ذخیره دانش با شدت هم بستگی 0.717 و بتای 0.308 در رتبه بعدی با استفاده از آزمون های پیرسون و رگرسیون چندمتغیره برای تعیین ارتباط و تاثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی است.[1] .SHeron and Lawson

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!