ارزیابی و مقایسه ی تطبیقی عملکرد سیستم مجوزکار در یک سکوی نفتی فراساحل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستم مجوز کارسیستمی مستند است که در راستای تامین دستورالعمل های کتبی و موافقت و تصدیق رسمی جهت افرادی که کارهای مخاطره آمیز یا کار تعریف شده ای در محیطی مخاطره آمیز انجام می دهند به کار می رود. به کارگیری این سیستم جهت حصول اطمینان از ایمنی افرادی که فعالیت های تعمیراتی و عملیاتی انجام می دهند ایمنی افراد دیگری که در تاسیسات حضور دارند، ایمنی تاسیسات، محیط زیست و رعایت استانداردهای شرکت ها ضرورت دارد. بنابراین لزوم سنجش عملکرد سیستم های مجوز کار به منظور شناسایی نقاط ضعف و بهبود عملکرد آن حائز اهمیت است. هدف این مطالعه ارزیابی و مقایسه ی تطبیقی عملکرد سیستم مجوز کار در یک سکوی نفتی فراساحل است. در این مطالعه ممیزی سیستم مجوز کار سکوی نفتی مورد مطالعه با استفاده از چک لیست های سطوح ممیزی (Level 4/3/2 Audits) انجام گرفت. به منظور ارزیابی نتایج حاصل از چک لیست ها از فهرست بازبینی تهیه شده و مکانیزم نمره دهی HSE-UK استفاده شده است.
اهم نتایج حاصل از ممیزی سیستم مجوز کار مورد مطالعه شامل عدم ارزیابی ریسک، وجود روش اجرایی آموزش و ارزیابی صلاحیت امضاءکنندگان مجوز کار، عدم طراحی مدارک پشتیبان، عدم انجام اقدامات احتیاطی لازم، طبقه بندی نکردن نواحی خطرناک، نبود سیستم پایش و ممیزی و به روز نبودن قوانین و مقررات بود. نتایج این مطالعه نشان داد که فاصله ی قابل ملاحظه ای بین سیستم مجوز کار مکان مورد مطالعه و شرکت نفتی SHELL (به عنوان معیار استاندار برای سیستم مجوز کار) وجود دارد. به طوری که سیستم مجوز کار بررسی شده توسط چک لیست های ممیزی در تمام بخش ها شامل سیستم، آموزش و صلاحیت، مجوز کاری، هماهنگی و پایش، ایزولاسیون نواقص زیادی دارد و سیستم مجوز مورد بررسی نسبت به سیستم مجوز کار SHELL در جایگاه بسیار ضعیفی قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!