مدل سازی انرژی مصرفی توت فرنگی بر پایه الگوی مصرف انرژی با بهره گیری از شبکه عصبی مصنوعی، انفیس و رگرسیون در شهرستان دزفول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل و مدل سازی انرژی مصرفی در تولید توت فرنگی در مزارع روباز با بهره گیری از سامانه های هوشمند شبکه عصبی مصنوعی، سامانه استنتاج عصبی-فازی تطبیقی چندلایه (انفیس) و رگرسیون انجام گرفت. به منظور برآورد میزان انرژی مصرفی، داده ها به طور مستقیم از 50 تولیدکننده توت فرنگی در دزفول جمع آوری شد. باتوجه به نتایج، کل انرژی ورودی و خروجی برای این محصول به ترتیب برابر با 25/36257 و 51/30006 مگاژول بر هکتار به دست آمد. بیش ترین میزان مصرف نهاده با مقدار 84/18139 مگاژول بر هکتار و سهم 50 درصد به کودهای شیمیایی تعلق داشت. باتوجه به نتایج مدل انفیس، میزان ضریب همبستگی و میانگین مربعات خطا و میانگین خطای مطلق برای توت فرنگی، به ترتیب برابر با 98/0، 047/0 و 012/0 به دست آمد. هم چنین مقادیر این پارامترها برای شبکه عصبی مصنوعی با ساختار بهینه (7-6-1) به ترتیب برابر با 97/0، 056/0 و 020/0 و برای رگرسیون به ترتیب 90/0، 076/0 و 053/0 تعیین شدند. هم چنین تاثیر مصرف انرژی توسط نهاده های مختلف بر روی تولید توت فرنگی با استفاده از روش پارامتری کاب-داگلاس و تولید فیزیکی نهایی موردبررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد تاثیر نهاده های ماشین و آب نسبت به سایر نهاده ها بیش تر بود. نتایج مقایسه مدل رگرسیون با مدل شبکه عصبی و انفیس نشان داد که مدل انفیس مقدار خروجی را با دقت بیش تری نسبت به بهترین مدل شبکه عصبی مصنوعی برآورد کرد و شبکه عصبی مصنوعی هم نسبت به مدل رگرسیون تخمین بهتری را نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p2033629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!