بررسی شیوع رفتارهای منجر به عدم تمرکز حین رانندگی در بین راکبین موتورسیکلت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به اهمیت آسیب های ترافیکی و محدودبودن مطالعات در خصوص رفتارهای منجر به پرت شدن حواس به ویژه در موتورسیکلت سواران، هدف این مطالعه، تعیین شیوع رفتارهای منجر به عدم تمرکز حین رانندگی بین راکبین موتورسیکلت می باشد.

روش مطالعه

این مطالعه مقطعی روی 273 نفر از دارندگان گواهینامه موتورسیکلت مراجعه کننده به یکی از مراکز پلیس+10 که مایل به تکمیل پرسش نامه بودند، با روش نمونه گیری آسان انجام شد. پرسش نامه به طور خودایفایی شامل سوالاتی درمورد رفتارهای پرخطری بود که می توانند تمرکز فرد را هنگام راندن موتورسیکلت کاهش دهند. پس از جمع آوری اطلاعات، اطلاعات در بانک اطلاعاتی طراحی شده با نرم افزار SPSS وارد و تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

متوسط سن افراد شرکت کننده در مطالعه، 02/9±4/36 و میانه 35 سال بود. حدود 1/86 درصد از راکبین موتورسیکلت، طی یک ماه اخیر حداقل یکی از رفتارهای منجر به پرت شدن حواس حین راندن موتور را انجام داده بودند. شایع ترین رفتارهای منجر به پرت شدن حواس طی ماه اخیر، جست وجوی آدرس در خیابان و صحبت با افراد ترک موتور بوده است. کمترین شیوع این رفتارها نیز مربوط به انتخاب آهنگ یا تنظیم صدای دستگاه پخش و خواندن نقشه برای پیداکردن آدرس بود. در خصوص نگرش موتورسیکلت سواران درمورد اینکه کدام یک از رفتارها بیشتر می تواند به پرت شدن حواس منجر شود، 7/96 باور داشتند که خواندن یا نوشتن پیامک حین راندن موتور می تواند در حد زیاد تا خیلی زیاد موجب پرت شدن حواس شود. ارتباط نگرش در خصوص میزان تاثیر رفتارهای منجر به پرت شدن حواس به شرح صحبت کردن با افراد ترک موتور، صحبت کردن با سایر موتورسواران و رانندگان، خواندن نقشه برای پیداکردن آدرس، جست وجوی آدرس در خیابان، سیگارکشیدن، خوردن و آشامیدن، مرتب کردن موها، صورت و لباس ها، تماشای افراد پیاده یا سواره، گوش دادن به موزیک، انتخاب آهنگ یا تنظیم صدای دستگاه پخش، شماره گیری با موبایل یا صحبت کردن با موبایل، حین رانندگی با موتورسیکلت، در پرت شدن حواس راننده، با انجام حداقل یک رفتار منجر به پرت شدن حواس طی ماه اخیر، معنی دار بود.

نتیجه گیری

با توجه به بار بالای آسیب های ترافیکی در کشورمان و فراوانی قابل توجه رفتارهای منجر به پرت شدن حواس، بهبود آگاهی و نگرش رانندگان در خصوص این رفتارها و تقویت قانون گذاری در این زمینه توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2033764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!