بررسی تاثیر عوامل انسانی - اجتماعی و فنی مهندسی در پیش بینی رفتار ترافیکی رانندگان شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان، از موضوعات اساسی در کاهش سوانح رانندگی در کشورها است. در این میان، سه عامل انسانی، اجتماعی و فنی مهندسی بر رفتار ترافیکی راننده تاثیرگذار هستند و مداخلات در هریک از این مولفه ها، رفتار راننده را متاثر می سازد.

روش

در این پژوهش سعی شده است که به شیوه پژوهش های کیفی، رفتار ترافیکی راننده بر پایه سه عامل مذکور تبیین و شاخصه های هریک از این مولفه ها مشخص شده و تاثیر آن ها بر رفتار ترافیکی رانندگان موردپردازش قرار گیرد. این کار می تواند متولیان امر ترافیک را در جهت پیش بینی های مرتبط با رفتار ترافیکی راننده یاری رساند. در بخش کیفی، از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه عمیق با نخبگان عرصه حمل ونقل از طریق تحلیل محتوای برنامه ریزی شده، عوامل موثر بر رفتار ترافیکی راننده تبیین و اثر هریک از عوامل مذکور رتبه بندی شد.

یافته ها

در بین سه عامل مذکور، ابتدا عامل اجتماعی و کنترل های بیرونی به عنوان موثرترین عامل بر رفتار ترافیکی راننده و در مرتبه دوم، عامل فردی و در مرتبه سوم، عامل فنی و مهندسی در حوزه راه و خودرو برآورد شدند. در ادامه این بررسی، به وسیله آزمون آماری فریدمن، اولویت بندی شاخصه ها در هریک از این عوامل سه گانه مشخص و تبیین گردیده است.

پیشنهاد ها

به نظر می رسد که کنترل های اجتماعی می تواند بخش اعظمی از رفتار ترافیکی را تنظیم نموده و در راستای تغییر و اصلاح رفتار ترافیکی در جامعه کارساز باشد که برای تغییر پژوهش رفتار ترافیکی راننده می بایست در زمینه هریک از این سه عامل، با توجه به رویکرد اثرگذاری عوامل اجتماعی بر رفتار ترافیکی، اقدامات لازم به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2033766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!