کارکرد سیاسی فیلم در نظام های فاشیسم، کمونیسم، لیبرالیسم 1924-1944م
فیلم محصول افکار انسان و تابع آداب اجتماعی و مذهبی جامعه ای می باشد که در آن ساخته شده- است. بنابراین برای شناخت و درک آن ضرورت دارد که اوضاع عمومی و ممیزات فکری و اخلاقی همان دوره به دقت شناسایی شود. بررسی فیلمها به ما در رابطه با سطح و کیفیت عادات اخلاقی، اندیشه های علمی، آداب اجتماعی و اعتقادات مذهبی مردمانی که در میان آن ها ساخته شده است، شناخت بهتری میدهد. در این پژوهش با تکیه بر زمینه های تاریخی و بررسی فیلم های تولید شده در سالهای1924-1944م توسط نظام های فاشیسم، کمونیسم و لیبرالیسم، کارکرد سیاسی فیلم در آن دوره مورد بررسی قرار گرفت. با مشاهده مستقیم برخی فیلم ها و نیز روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، این نتیجه به دست آمد که بین فیلمهای تولید شده در این سه نظام، شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد. شباهت آن ها در اینجاست که در همه آن ها فیلم، متاثر از ایدئولوژی نظام حاکم و ارزشهای جامعه خود و مبلغ آن بوده است به گونهای که در خلال جنگ جهانی دوم بسیاری از فیلمها در هر سه نظام وظیفه فرد را همانند شدن با همگان و پرهیز از تمایزات شخصی میدانستند. تفاوتها در این است که برخلاف فیلم های فاشیستی و لیبرالیستی، در فیلم های کمونیستی جنسیت و قهرمان- پروری جایی ندارد. همچنین در فیلمهای لیبرالیستی، سرمایه داران بزرگ توازن در مناسبات اجتماعی را حفظ میکنند اما در مقابل، فیلمهای کمونیستی سرمایهداران را به عنوان عنصری نامطلوب در جامعه به تصویر میکشند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.