تنش سرما و اثر آن بر سنتز هورمون اسید آبسیزیک از طریق بررسی بیان ژن و تغییرات آنتی اکسیدان های غیرآنزیمی گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum 'Red Cloud)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گوجه فرنگی یکی از محصولات عمده کشاورزی در رده ی محصولات زراعی است که در بسیاری از کشورهای جهان و همچنین ایران از جنبه های مختلف دارای اهمیت می باشد. در این تحقیق تحت تنش سرما به بیان ژن SlNCED1در مسیر بیوسنتز هورمون آبسیزیک اسید به روش Real-Time qRT-PCR و اندازه گیری برخی خواص فیزیولوژیکی پرداخته شده است. بدین منظور پس از میوه دهی، بوته ها به مدت 12 و 24 ساعت در دمای 2 و 4 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. پس از این مدت میوه ها جهت سنجش آنتی اکسیدان های غیرآنزیمی به روش DPPD و فنل کل به روش فولین سیکالتو و بیان ژن جدا شدند. نتایج حاکی از آن بود که بیشترین میزان بیان ژن SlNCED1مربوط به دمای 4 درجه به ترتیب در ساعات 24 و12 بود. همچنین نتایج آنالیز مقایسه میانگین نشان داد که فعالیت معنی دار آنتی اکسیدان وفنل کل در دمای 2درجه و 12 ساعت اتفاق افتاد. به طورکلی می توان گفت که از آنجایی که گوجه فرنگی رد کلود متعلق به نواحی گرمسیری است لذا در دماهای پایین تر از 12 درجه سانتی گراد دچار تنش سرمایی شده و متعاقب آن تغییرات بیان ژن ها و آنتی اکسیدان ها را جهت حفاظت از خود در برابر تنش ایجاد می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!