مقایسه پیش بینی ابتلا به دیابت بارداری با مدل های شبکه عصبی مصنوعی و درخت تصمیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت بارداری از شایعترین اختلالات متابولیک بارداری است که با عوارض خطرناکی همراه است. در صورت تشخیص زودرس آن می توان از برخی عوارض مادری و جنینی جلوگیری کرد. هدف این پژوهش پیش بینی زودرس دیابت بارداری توسط مدل های آماری شبکه عصبی مصنوعی و درخت تصمیم و نیز مقایسه این مدل ها در تشخیص دیابت بارداری بود.

روش بررسی

در این مطالعه مدلسازی، از پرونده های زنان باردار در مراکز بهداشتی شهر کرمانشاه (1391-1389)، 400 پرونده که بدون داده های گمشده بود بررسی شد. اطلاعات دموگرافیک، رتبه بارداری، دیابت، پارامترهای باروری و نتایج آزمایشات از پرونده آنان گردآوری شد. مدل های شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون و درخت تصمیم به داده ها برازش داده شد و عملکرد آن ها با هم مقایسه گردید. براساس معیارهای صحت، حساسیت، ویژگی و سطح زیر منحنی راک (Receiver operating characteristic, ROC)، مدل برتر معرفی شد.

یافته ها

 پس از برازش مدل های شبکه عصبی مصنوعی و درخت تصمیم، مقادیر معیارها محاسبه شد. مقدار تمام معیارها در شبکه عصبی بیشتر از درخت تصمیم بود. به ترتیب برای مدل های یادشده، صحت برابر 0/83 و 0/77، حساسیت 0/62 و 0/56، ویژگی 0/95 و 0/87 بود. سطح زیر منحنی راک مدل شبکه عصبی به طور معناداری بیشتر از درخت تصمیم بود (0/79، 0/74 و 0/03P=0/03).

نتیجه گیری

 در پیش بینی دیابت بارداری، مدل شبکه عصبی مصنوعی دارای صحت، حساسیت، ویژگی و سطح زیر منحنی راک بالاتری نسبت به درخت تصمیم بود. می توان نتیجه گرفت که مدل شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون دارای پیش بینی های صحیح تر و نزدیک تر به واقعیت نسبت به درخت تصمیم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 367
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!