خطا در قربانی جنایت

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

خطا در قربانی جنایت،از جمله مسایل مهمی است که هم از حیث عنوان و هم از حیث جایگاه و حکم،مورد اختلاف حقوقدانان کشورهای مختلف‌ است.باوجوداین به نظر می‌رسد که مناسبترین جایگاه برای بررسی آن، عنصر اراده به عنوان یکی از دو عنصر قصد مجرمانه است. از حیث حکم مساله،بسیاری از حقوقدانان و نیز رویه قضایی برخی‌ کشورها جنایت علیه ثالث(در فرض مورد بحث)را جنایتی عمدی‌ می‌دانند.در مقابل،بیشتر فقهای مذاهب مختلف اسلامی،این جنایت را ماهیتا خطای محض به شمار آورده‌اند.قانونگذار پیش از انقلاب،به هیچ‌ وجه متعرض این مساله نشده بود اما پس از انقلاب،مقنن سال 1362 به‌ طور ضمنی و قانونگذار سال 1370 آشکارا جنایت علیه ثالث را ماهیتا خطای محض به شمار آورده‌اند اما از حیث نوع واکنش،مقنن سال 1370 با وضع قاعده‌ای کلی در تبصره 2 ماده 295 قانون مجازات اسلامی،این‌ جنایت را در حکم شبه عمد دانست.باوجوداین به نظر می‌رسد در برخی‌ موارد،جنایت ارتکابی،ماهیتا عمدی و مشمول ماده 206 قانون مجازات‌ اسلامی باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p203963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!