مدل سازی ویژگی های عناصر نادر خاکی با استفاده از ترکیب مطالعات آماری چندمتغیره، آنالیز فاکتوری و شبیه سازی زمین آماری؛ مطالعه موردی کانسار گزستان، ایران مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رویکردهای سنتی مدل سازی و تخمین در کانسارهای عناصر نادر خاکی به برآورد نادرست منجر شده و مدیریت منبع را با چالش و ریسک مواجه می کند . عیار پایین در کانسارهای عناصر نادر خاکی کشور از یک سو و اهمیت استراتژیک آن ها ضرورت مدل سازی چندمتغیره عیار در این کانسارها را دوچندان می کند . تغییرات زیاد عیار و ارتباط عیار با واحدهای مختلف سنگی نیز به پیچیدگی مدل سازی عناصر نادر خاکی می افزاید. در این پژوهش، کانسار مگنتیت - آپاتیت گزستان با استفاده از روش های آماری و زمین آماری مورد بررسی و مدل سازی قرار گرفته است. در این کانسار عناصر نادر خاکی سبک و سنگین در کانی آپاتیت عنصره شامل عناصر نادر خاکی سبک و سنگین حاصل از 64 نمونه عیارسنجی شده 908 به صورت انکلوزیونهای ریز مونازیت متمرکز شده است. با استفاده از مغزه های حفاری و استفاده از روش های تحلیل فاکتوری مرحله مدل ، ای سازی فرکتالی عیار- تعداد و نیز انجام شبیه سازی زمین آماری تلاش شده است تا عیار عناصر نادر خاکی در واحدهای سنگی مختلف بررسی شود. درنهایت بر اساس نتایج حاصل از تحقق ها به آنالیز عدم قطعیت عیاری در کانسار پرداخته شد. کلیه شبیه ، مطالعات چندمتغیره، آنالیز ساختار فضایی سازی و تحلیل واحدهای سنگی، ارتباط فسفر با کانیسازی را تائید می کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
929 تا 945
لینک کوتاه:
magiran.com/p2048428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!