بکارگیری مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط با هدف دستیابی به ابعاد بهینه بلوک انفجاری در روش استخراج روباز با در نظرگیری ابعاد بلوک استخراجی با استفاده از رویکرد منطق فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، یک مدل یکپارچه برای یافتن اندازه مطلوب بلوک انفجار ارائه میشود که طی آن در گام نخست با استفاده از یک روش تصمیمگیری چند معیاره اندازه بلوک معدنی قابل استخراج احصاء شده و متعاقبا با روش برنامهریزی خطی برای انتخاب بلوک انفجاری به منظور حفاری و تصمیم گیری در مورد مقدار سنگ معدن و باطله در هر یک از بلوکهای منتخب اقدام میشود. این دو روش با استفاده از داده های چالهای تولیدی علاوه بر گمانه های معمول اکتشافی برای بهبود ارزیابی و تعیین دقیقتر خصوصیات سنگ معدن و بلوک انفجاری استفاده میشود. این پژوهش با هدف ایجاد یک مدل ریاضی برای شناسایی طول و عرض بهینه بلوک به منظور کاهش هزینه های حفاری و انفجار در معادن روباز انجام شده است. در نتیجه، اندازه بلوک انفجاری موثر با هدف کاهش هزینه های حفاری و انفجار مورد توجه قرار میگیرد. علاوه بر این، مجموعه کاملی از اصول کاربردی برای تعیین ابعاد مناسب بلوک قابل استخراج با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره با رویکرد منطق فازی ارائه شده است. مدل فوق برای پیشبینی اندازه بلوک مورد نیاز برای برنامهریزی تولید استفاده میشود. در مرحله بعد مدلی مبتنی بر برنامهریزی عدد صحیح مختلط تبیین شد تا به وسیله آن با در نظر گرفتن برنامهریزی انفجار، امکان تعیین ابعاد بهینه بلوک انفجار فراهم شود. مدل ارائه شده در معدن سنگ آهن چادرملو مورد استفاده قرار گرفت و روایی و پایایی آن با نتایج حاصل در شرایط متفاوت نشان داده شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1095 تا 1104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2048438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!