بررسی مقایسه ای اثر آتروواستاتین بر تغییرات پروتئین واکنش گر C و لیپوپروتئین با تراکم کم به روش مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

لیپوپروتئین با تراکم کم، یکی از علل بیماری های عروق قلبی است. هدف این پژوهش مقایسه میزان تاثیر آتروواستاتین بر کاهش لیپوپروتئین با تراکم کم و پروتئین واکنش گر C به روش مرور سیستماتیک و متاآنالیز می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه سیستماتیک و متاآنالیز با استفاده از کلید واژه های آتروواستاتین، کاهش لیپوپروتئین با تراکم کم و پروتئین واکنش گر C، و جستجو در پایگاه های Scopus و PubMed در فاصله فروردین 1382 تا اسفند 1397، 90 مقاله شناسایی شدند که در نهایت، 20 مقاله وارد مرحله نهایی شدند.

یافته ها

میزان کاهش لیپوپروتئین با تراکم کم، توسط آتروواستاتین mg/dl 51 بود (0/001P<، 98/48I2=). همچنین میزان پروتئین واکنش گر C پیش از مصرف آتروواستاتین، برابر (3/03-0/96)1/99 بود که پس از مصرف به (1/43-0/08)0/76 رسیده بود. نتایج متارگرسیون مطالعات بر حسب سن نشان داد که در مطالعاتی که سن نمونه ها کمتر بوده است میزان لیپوپروتئین با تراکم کم، زیاد بوده است و در مطالعاتی که سن نمونه بیشتر بوده است میزان لیپوپروتئین با تراکم کم، پایین بوده است. نتایج متارگرسیون مطالعات بر حسب حجم توده بدن و ارتباط کاهش لیپوپروتئین با تراکم کم، توسط آتروواستاتین، نشان داد که در افرادی که حجم توده بدن بیشتری داشته اند، لیپوپروتئین با تراکم کم آن ها بیشتر کاهش یافته است.

نتیجه گیری

 میزان کاهش لیپوپروتئین با تراکم کم در افراد جوان و چاق، بهتر و سریع تر نسبت به افراد مسن و لاغر انجام می شود. پیشنهاد می شود که همه افراد به ویژه بیماران قلبی، رژیم غذایی مناسب داشته باشند و ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 414
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!