تاثیر نانو سلنیوم نفوذ پذیر شده با هیپوکلریت سدیم بر برخی شاخص های ایمنی و فراسنجه های خونی در مراحل مختلف زندگی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سلنیوم یکی از مواد معدنی کمیاب است که برای رشد و عملکرد فیزیولوژیک طبیعی آبزیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این آزمایش به مدت 60 روز، اثرات سطوح مختلف نانوذره سلنیوم بر برخی پارامتر های ایمنی و فراسنجه های خونی در ماهیانی که در مراحل مختلف تحت تیمار قرار گرفته بودند، بررسی شد. این آزمایش، در 3 مرحله تکاملی (تخم، آلوین و شروع تغذیه آغازین)، ضمن نفوذ پذیر شدن با هیپوکلریت سدیم، تحت تیمار حمام با غلظت های صفر (شاهد)،  5/0، 1 و  5/1 میلی گرم در لیتر نانوذره سلنیوم هر یک با 3 تکرار قرار گرفتند. بیش ترین میزان لیزوزیم در ماهیانی که در مرحله آلوین در معرض غلظت 1 میلی گرم در لیتر نانوسلنیوم قرار گرفتند (05/0>p) و کم ترین میزان آن نیز در تیمار شاهد مشاهده شد. میزان ایمونوگلوبولین در ماهیانی که در مرحله آلوین در معرض غلظت های 1 وmg/L  5/1 نانوذره قرار گرفتند، به طور معنی دار بیش از گروه شاهد و دیگر تیمارهای آزمایشی بود (05/0>p). نتایج شمارش گلبول های سفید نشان داد که بیش ترین تعداد گلبول سفید در غلظت های 5/1 و  mg/L 1 نانوذره سلنیوم در مرحله آلوین مشاهده می شود. همچنین، تعداد گلبول های سفید در گروه شاهد به طور معنی دار کم تر از دیگر تیمارهای آزمایشی بود (05/0>p). تعداد گلبول های قرمز در تمامی غلظت ها در ماهیانی که در مرحله آلوین تحت تیمار نانوذره قرار گرفتند، به طور معنی دار بیش از گروه شاهد بود (05/0>p). بیش ترین میزان هموگلوبین و هماتوکریت در تیمار های مرحله آلوین و کم ترین میزان هموگلوبین و هماتوکریت در گروه شاهد مشاهده شد، به طوری که تیمار های آلوین اختلاف معنی داری را با گروه شاهد نشان دادند (05/0>p). به طور کلی غلظت mg/L 1 نانو ذره سلنیوم در مرحله آلوین برای حمام دادن و نفوذ پذیری در بدن بهترین غلظت و بهترین زمان از دوره تکاملی قزل آلای رنگین کمان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!