عوامل موثر بر توسعه فعالیتهای پ‍‍ژوهشی در زمینه کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی: رهیافت دو مرحله ای مدل سازی معادلات ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر در توسعه فعالیتهای تحقیق (RPD) در خصوص کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی، مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، ایران است. اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران (210 نفر) تعیین شد. نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده برای انتخاب اعضای هیئت علمی استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی آن با اعتبار محتوا تایید شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی برای توصیف عملکرد RPD در مورد کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی و آمار استنباطی به تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر RDP پرداخته شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که چهار عامل از جمله تشویق محققان به پژوهش در کارآفرینی (MF1) ، نهادینه کردن کارآفرینی در تحقیقات دانشگاهی (MF2) ، برقراری ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت (SF) و ایجاد قوانین و زیرساخت های لازم برای تجاری سازی دانش در مورد کارآفرینی (LF) به عنوان عوامل موثر در توسعه فعالیتهای تحقیقاتی (RPD) درخصوص کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی شناخته شد که 62.55٪ از کل واریانس را در کل توضیح داد. نتیجه مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) نشان داد که ، می توان تاثیر مثبت پیش بینی کننده MF1 به RDP را پشتیبانی کرد (β = 0.38 ، t-value = 4.86 ، p <0.001). علاوه بر این ، MF2 بر RDP اثر مثبت دارد (β = 0.39 ، t-value = 5.08 ، p <0.001). همچنین LF تاثیر مثبتی بر RDP دارد (β = 0.31 ، t-value = 4.05 ، p <0.001). MF2 ، SF و LF همچنین تاثیر قابل توجهی در MF1 دارند. یافته ها نشان داد که R2 برای RDP  برابر با 0.53 است. به این ترتیب، چهار عامل MF1 ، MF2 ، SF و LF 62 درصد از واریانس RDP را تشکیل می دهند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
319 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p2065842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!