بررسی تغییرات جمیعت شته Sitobion avenae (Hem.: Aphididae) (Fabricius) و دشمنان طبیعی آن در مزرعه گندم در منطقه سرپل ذهاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش تغییرات فصلی جمعیت شته Sitobion avenae و دشمنان طبیعی آن در یک مزرعه گندم آبی رقم بهرنگ در منطقه سرپل ذهاب استان کرمانشاه طی سال های زراعی 94-1393 و 95-1394 بررسی شد. به این منظور مزرعه ای به وسعت یک هکتار و بدون سمپاشی درنظر گرفته شد. نمونه برداری از جمعیت شته ها با حرکت در دو قطر مزرعه از حدود اوایل اسفند آغاز شد و تا پایان فصل رشد گندم ادامه یافت. در هر قطر مزرعه، تعداد 15 بوته به طور تصادفی انتخاب شد و شته ها برای شمارش به آزمایشگاه منتقل شدند. نمونه برداری از جمعیت شکارگرها با استفاده از تور حشره گیری استاندارد انجام شد. در سال اول نمونه برداری از تاریخ 21 اسفند 93 تا 10 اردیبهشت 94 بیشترین جمعیت شته ها با نوسانات کم در هر هفته، در مزرعه مشاهده گردید. در سال دوم در تاریخ‏های 27 اسفند 1394 و 5 فروردین 1395 به علت سرمای شدید هوا در هفته های قبل، هیچ‏ شته‏ای در نمونه برداری ها مشاهده نشد. در نمونه‏برداری‏های بعد مجددا جمعیت شته ها افزایش یافته به طوری که در تاریخ 26 فروردین 1395به بالاترین تعداد خود (9/36 شته در خوشه) رسید. شکارگرهایی شامل کفشدوزک هفت نقطه ایCoccinella septempunctata L. ، مگس گل Eupeodes corolla (Fabricius) ، و بالتوری Chrysoperla carnea (Stephens)  در مزرعه شناسایی شدند. اوج جمعیت شکارگرها در اواخر اردیبهشت مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!