کاربرد مدل راش (روش نقشه سوال) در تعیین استاندارد و نمره برش آزمون پیش کارورزی علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در اندازه گیری های تربیتی تعیین نمره برش در هنگام ساخت و اجرای آزمون ها است. هدف این پژوهش تعیین نمره برش آزمون ملاک مرجع پیش کارورزی علوم پزشکی با استفاده از مدل راش (روش نقشه سوال) بود .

روش ها

پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- مقطعی بود که برای این منظور، از 13 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، به عنوان اعضای هیئت داوران دعوت به عمل آمد. ابزار این پژوهش، آزمون چندگزینه ای 200 سوالی پیش کارورزی (پره انترنی) قطب ده علوم پزشکی کشور در شهریور ماه 1395 بود که تعداد 274 داوطلب از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی به آن پاسخ داده بودند. در فرایند تعیین استاندارد و نمره برش؛ یک نمره برش برای تفکیک داوطلبان در سطوح عملکردی قبول/ رد تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Winstep  تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که این آزمون از اعتبار سوال 0/98 =PRو اعتبار فرد0/93=IRبرخوردار است که نشان دهنده مناسب بودن واریانس نمونه، طول تست و همچنین سوالات از حوزه های شانزده گانه به تناسب انتخاب گردیده است. اجرای پنل داوران و بررسی سوالات با روش نقشه سوال نشان داد که توافق داوران پس از سه مرحله داوری شامل پارامتر دشواری برابر (0/48-) و نمره خام برابر 123 و معادل پارامتر توانایی (0/58) بوده است.

نتیجه گیری

بررسی روایی رویه ای نمره برش نشان داد که استفاده از روش نقشه سوال توانسته است توافق بالایی بین داوران نسبت به تعیین نمره برش ایجاد نماید. نتیجه نشان داد که هیات داوران رضایت بالایی از این فرایند از کاربردی بودن و اجرایی بودن مراحل اجرا دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!