بررسی علل قانون گریزی موتورسیکلت سواران در استفاده از کلاه ایمنی با استفاده از مدل سه شاخگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه در کشور ایران حدود 25 درصد از آمار کشته شدگان تصادفات را موتورسواران تشکیل می دهند که برابر گزارش های پزشکی قانونی، علت مرگ بیش از نیمی از موتورسواران، ضربه به سر عنوان شده است که در صورت استفاده صحیح از کلاه ایمنی، این تعداد تلفات به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. به این منظور، این مطالعه با هدف بررسی علل قانون گریزی راکبان موتورسیکلت در استفاده از کلاه ایمنی و کمک به تصمیم گیران جهت تنظیم برنامه های افزایش استفاده از کلاه ایمنی صورت گرفته است.

روش

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است؛ زیرا ارتباط بین متغیرهایی را که در ادبیات پژوهش شناسایی شده اند، در جامعه خاص مورد آزمون قرار می دهد و از نظر شیوه جمع آوری و تحلیل داده ها، یک پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع پیمایشی (میدانی) با رویکرد پژوهش ترکیبی و نیز از حیث ماهیت، یک پژوهش هم بستگی است که سعی در شناسایی رابطه بین دو متغیر اصلی، مدل سه شاخگی و قانون گریزی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی دارد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران راهبردی و امنیتی در حوزه ترافیکی می باشند. حجم نمونه آماری، 60 نفر از این مدیران می باشند که به صورت تمام شمار انتخاب گردیده اند. جهت بررسی نظرات مدیران ترافیکی، پرسش نامه ای محقق ساخته تهیه شده و داده های جمع آوری شده نیز توسط آزمون هم بستگی اسپیرمن تحلیل گردیده است.

یافته ها

تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که هر سه فرضیه پژوهش تایید گردیده و مجموعه عوامل رفتاری، ساختاری و زمینه ای در قانون گریزی موتورسیکلت سواران در استفاده از کلاه ایمنی تاثیر دارند و عوامل زمینه ای تا حد بیشتری از متوسط در قانون گریزی موتورسیکلت سواران در استفاده از کلاه ایمنی موثر هستند و در مقایسه با عوامل ساختاری و رفتاری، به تقویت و بررسی بیشتری نیاز دارند.

پیشنهادها

با توجه به اهمیت روزافزون سیستم های هوشمند حمل ونقل، متاسفانه در کشور ما، برابر نتایج این پژوهش، استفاده بهینه از این سیستم ها دارای کمترین تاثیر را در جلوگیری از قانون گریزی موتورسیکلت سواران دارد که با راهکارهای مناسب از قبیل نوع شماره گذاری موتورسیکلت ها و... می توان حداکثر بهره برداری را از امکانات هوشمند موجود نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2078659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!