ارزیابی تغییرات خودهمبستگی مکانی زمانی بر اساس داده های حرکتی حاصل از شبکه های اجتماعی به منظور کشف و بررسی الگوهای جنبش درون شهری انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کشف الگوهای جنبش انسانی در محیط های درون شهری یکی از پارامترهای بسیار مهم در زمینه تحقیقات متعددی همچون برنامه ریزی های شهری، مطالعات جغرافیایی و مطالعات مرتبط با علوم مربوط به سیستم های اطلاعات مکانی است. یکی از منابعی که امروزه به شکل گسترده در کشف و بررسی الگوهای جنبش انسانی استفاده می شوند، داده های حرکتی حاصل از رسانه های اجتماعی مکان مبنا هستند. این رسانه ها حجم عظیمی از داده ها را در دو بعد زمان و مکان فراهم می آورند. هدف از این مطالعه کشف و بررسی الگوهای پنهان جنبش درون شهری انسانی مبتنی بر داده های حرکتی حاصل از فعالیت های روزمره انسان ها در فرآیند به اشترک گذاری اطلاعات در رسانه های اجتماعی مکان مبنا و با در نظر گرفتن خوشه بندی بعد معنایی داده ها بوده است. در انجام این مطالعه از داده های حرکتی حاصل از رسانه اجتماعی مکان مبنا  Foursquare به دلیل فراهم آوردن خوشه بندی بعد معنایی برای داده ها (اطلاعات به اشتراک گذاشته شده) استفاده شده است. به منظور کشف الگوهای پنهان جنبش درون شهری انسانی قابلیت و کارایی تحلیل های خودهمبستگی مکانی زمانی مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. در این تحقیق با استفاده از تحلیل های آماری و با در نظر گرفتن بعد زمان در مرحله نخست روند معناداری از تغییرات صورت گرفته در خودهمبستگی مکانی زمانی داده های مورد مطالعه نسبت به مناطق تقسیم بندی شده شهری مبتنی بر روش پلیگون بندی تیسن، کشف و در مرحله دوم مسئله روند تغییرات خودهمبستگی مکانی زمانی و ارتباط بین اشتراک گذاری اطلاعات، موقعیت و کاربری ناحیه شهری در طول ساعات روز به منظور استخراج الگوهای پنهان جنبش درون شهری به صورت جزئی و دقیق تر، با بهره گیری از خوشه بندی معنایی داده های مکان مبنا این رسانه اجتماعی، به تفکیک برجسته ترین الگوهای جنبش شهری در هر بازه زمانی پرداخته شده است. نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان دهنده قابلیت بالای تحلیل های خودهمبستگی مکانی زمانی مبتنی بر خوشه بندی بعد معنایی داده های حرکتی حاصل از رسانه اجتماعی مکان مبنا Foursquare در کشف الگوهای پنهان ناشی از جنبش انسانی در سطح نواحی درون شهری بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2079440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!