ارزیابی کیفیت مراقبت های نوزاد سالم در بیمارستان: مروری نظام مند بر مطالعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ارزیابی کیفیت مراقبت نوزاد، برای دست یابی به پیامدهای مطلوب و موثر بر سلامت آینده ی نوزاد ضروری است. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، مرور نظام مند معیارهای مورد استفاده در ارزیابی کیفیت مراقبت های نوزاد سالم در مطالعات مختلف، بر طبق الگوی Donabedeian بود.

روش ها

بانک های اطلاعاتی PubMed، Google scholar، Scopus، Science Direct، Iran medex، Magiran و Scientific Information Database (SID) برای مطالعات مرتبط با کلید واژه های «Healthy newborn»، «Quality of care» و «Quality assessment» و معادل آن ها در Mesh و مترادف های فارسی جستجو شدند. کلیه ی مقالات کمی، کیفی، انگلیسی و فارسی زبان در محدوده ی زمانی ابتدای 1998 تا انتهای سپتامبر 2019، که به بررسی کیفیت در مراقبت های نوزاد سالم پرداخته بودند، وارد مطالعه شدند. از تعداد 2219 مقاله ی دست یابی شده، در نهایت 25 مقاله وارد مطالعه شدند.

یافته ها

پس از بررسی مطالعات، معیارهای ارزیابی کیفیت مراقبت نوزاد سالم طبق الگوی Donabedeian در سه گروه جای گرفتند: ساختار (زیرساخت های فیزیکی، تجهیزات و داروها، منابع انسانی با صلاحیت، سیاست ها و دستورالعمل های بالینی)، فرایندها (مراقبت فوری نوزاد و اقدامات دو ساعت اول تولد، مراقبت های غیر فوری و احیای نوزادی)، پیامدها (رضایتمندی مادران، شاخص های مرگ و میر و عوارض نوزادی) بودند.

نتیجه گیری

نتایج این مرورنظام مند نشان داد که در حال حاضر، روش ارزیابی کیفیت جامعی برای مراقبت های نوزاد سالم تعریف نشده است و تدوین ابزار جامع و معتبر برای ارزیابی کیفیت این مراقبت ها، به گونه ای که همه ی معیارهای استخراج شده از این مطالعه را در بر بگیرد، به عنوان یک نیاز نظام سلامت برای ارتقای کیفیت مراقبت های نوزادان سالم ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1252 تا 1262
لینک کوتاه:
magiran.com/p2080510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!