ارزیابی عددی تفاضل محدود پدیده روان گرایی به روش تنش موثر و تخمین عددی روان گرایی پروژه مسجد جامع بندرعباس (مطالعه موردی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تخمین روان گرایی یکی از اهداف مهم در مهندسی ژئوتکنیک است. بدین منظور روش های آزمایشگاهی و عددی مختلفی ارائه شده اند. یکی از گام های مهم در پیش بینی روان گرایی، پیش بینی اضافه فشار آب حفره ای ایجاد شده است. وقتی که بارگذاری لرزه ای به خاک ماسه ای اشباع اعمال می شود، فشار آب حفره ای تا زمانی که به فشار محصورکننده اولیه برسد، افزایش می یابد و موجب وقوع روان گرایی می شود. به طورکلی دو روش مهم برای تحلیل های دینامیک خاک وجود دارد: روش های غیروابسته تنش کل و روش وابسته تنش موثر. هدف مهم این پژوهش ارزیابی ظرفیت مدل موجود در نرم افزار تفاضل محدود فلک بر پایه روش های تجزیه و تحلیل تنش موثر برای پیش بینی اضافه فشار آب حفره ای در طول بارگذاری لرزه ای است. برای کالیبره کردن مدل عددی، آزمایش سانتریفوژ شماره یک پروژه ولاکس که روی ماسه نوادا با تراکم 40% انجام شده، مدل سازی شده است. پس از صحت سنجی مدل عددی، خاک محل احداث پروژه مسجد جامع شهر بندرعباس، برای بررسی روان گرایی با استفاده از روش عددی مدل سازی شده است. برای مدل سازی، از نتایج آزمایش های عمومی مکانیک خاک انجام شده روی نمونه های خاک محل و آزمایش نفوذ استاندارد انجام شده در سایت، برای کالیبره کردن پارامترها و انتخاب ثابت های مدل بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از مدل عددی با نتایج حاصل از آزمایشگاه تقریبا مطابقت دارد. بنابراین با انتخاب دقیق پارامترهای مدل عددی می توان به طورکلی با استفاده از نتایج مدل سازی دید کلی از تشکیل فشار آب حفره ای و تخمین عمق روان گرایی داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
645 تا 676
لینک کوتاه:
magiran.com/p2082897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!