ارزیابی مقاومت به رشد ترک خستگی کامپوزیت های لاستیکی دارای سیلیکا و تحلیل نقش برهم کنش پرکننده-پرکننده و اتصال در فصل مشترک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرضیه

 رشد ترک خستگی در کامپوزیت های لاستیکی به دلیل اثرپذیری آن از اتلاف گرانروکشسان به پدیده های فیزیکی حاضر در فصل مشترک پلیمر-پرکننده وابستگی زیادی دارد. نوع اتصال پلیمر-پرکننده در فصل مشترک و شدت کم تحرکی زنجیر های پلیمری در نتیجه برهم کنش با پرکننده از مهم ترین این عوامل هستند. شدت کم تحرکی پلیمر در آمیزه لاستیکی با درصدهای زیاد پرکننده به طور عمده تحت تاثیر برهم کنش پرکننده-پرکننده است. تنظیم انرژی سطحی پرکننده می تواند روش موثری برای کنترل برهم کنش پرکننده-پرکننده باشد و از آن می توان در تفکیک و ارزیابی مستقل سهم هر یک از پدیده های فصل مشترک بهره برد.

روش ها

از سیلیکای Ultrasil VN3 و استیرن-بوتادی ان-لاستیک محلولی (SSBR) به عنوان مواد پایه کامپوزیت استفاده شد. با دو عامل سیلانی کوتاه و بلندزنجیر آلیفاتیک در درصدهای معینی از پیوندزنی، سطح Ultrasil اصلاح شد تا بتواند انرژی سطحی مدنظر برای کنترل برهم کنش پرکننده-پرکننده را ارائه کند. با کنترل انرژی سطحی و برهم کنش پرکننده-پرکننده در نمونه ها و مقایسه نظام مند آن ها، اثر اتصال کووالانسی و معمولی در فصل مشترک، شدت برهم کش پرکننده-پرکننده و در نهایت اثر طول زنجیر سیلان بر رفتار رشد ترک خستگی ارزیابی شد.

یافته ها

آزمایش رشد ترک خستگی نشان داد، شدت کم تحرکی و برهم کنش پرکننده-پرکننده کامپوزیت بیشترین  اثر را بر اتلاف گرانروکشسان و سرعت رشد ترک دارد. پیوند کووالانسی در فصل مشترک می تواند ترک را از رشد در جهت اصلی منحرف کند و بنابراین ممکن است به عنوان سدی فیزیکی برای بهبود مقاومت در برابر رشد عمل کند. در آمیزه های بسیار پرشده که اثر برهم کنش پرکننده-پرکننده غالب بود اثر زنجیر سیلان در فصل مشترک محدود بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 409
لینک کوتاه:
magiran.com/p2082902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!