بررسی امکان کنترل هم زمان پسیل زیتون Euphyllura straminea Loginova و سپردار بنفش زیتون Parlatoria oleae Colvee در منطقه طارم استان زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در شهرستان طارم، استان زنجان، سپردار بنفش زیتون Parlatoria oleae Colvee و پسیل زیتون Euphyllura straminea Loginova از آفات مهم درختان زیتون می باشند. بر اساس پژوهش های سال های گذشته، برای کنترل این آفات، استفاده از روغن زمستانه توصیه شده است. با توجه به گزارش هایی مبنی بر عدم کارایی روغن زمستانه در کنترل سپردارها و پسیل زیتون، این پژوهش به منظور ارزیابی نتایج یافته های پیشین و بررسی امکان کنترل هم زمان سپردار و پسیل زیتون با کمترین تعداد دفعات سم پاشی اجرا شد. آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با آرایش کرت های خرد شده با عامل اصلی زمان، محلول پاشی در سه سطح 1- محلول پاشی زمستانه، 2- محلول پاشی زمستانه + محلول پاشی بهاره و 3- محلول پاشی بهاره و عامل فرعی نوع محلول پاشی در چهار سطح: 1- روغن زمستانه با غلظت 2 درصد، 2- روغن زمستانه با غلظت 5/1 درصد + حشره کش کلرپایریفوس با غلظت 2 در هزار، 3- حشره کش کلرپایریفوس با غلظت 2 در هزار و 4- شاهد بدون اعمال عملیات کنترلی)، با چهار تکرار انجام شد. یک مرحله نمونه برداری قبل از اعمال تیمارها و سه مرحله نمونه برداری در 14، 21 و 28 روز پس از اعمال تیمارها انجام شد و تعداد حشرات زنده و مرده شمارش شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، کاربرد مخلوط روغن زمستانه + حشره کش کلرپایریفوس موجب 25/94 و 100 درصد تلفات و حشره کش کلرپایریفوس موجب 75/85 و 100 درصد تلفات به ترتیب روی سپردار بنفش زیتون و پسیل زیتون به صورت کاربرد در زمستان (ترجیحا نیمه دوم اسفند در شرایط اقلیمی طارم) شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!