تاثیر پیش تیمار بذر با نانو سیلیکون بر صفات مورفوفیزیولوژیکی، میزان کوئرستین و ظرفیت آنتی اکسیدانی گیاه دارویی همیشه بهار (Calendula officinalis L.) در شرایط تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیلیکون دومین عنصر ساختاری در زمین است که در گیاهان علاوه بر القا فرآیندهای فیزیولوژیکی باعث مقاومت به تنش های زیستی و غیر زیستی می شود.

هدف

بررسی پیش تیمار بذر با نانو ذرات سیلیکون بر تغییرات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی، فنل و فلاونوئید، میزان کوئرستین و ظرفیت آنتی اکسیدانی گیاه دارویی همیشه بهار تحت سطوح مختلف تنش خشکی.

روش بررسی

این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی تحت سطوح مختلف تنش خشکی (25، 50، 75 و 100 درصد ظرفیت زراعی) اجرا و از نانو ذرات سیلیکون (0، 100، 200 و 500 میلی گرم بر لیتر) به عنوان ماده پیش تیمارکننده بذر استفاده شد.

نتایج

نتایج نشان داد که سطوح تنش خشکی و پیش تیمار با نانو سیلیکون در غلظت های مختلف باعث تغییرات معنی دار (05/0 > P) بر صفات مورد ارزیابی شد. بیشترین میزان فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره در گیاهان تحت پیش تیمار نانو سیلیکون در غلظت 200 میلی گرم بر لیتر و تنش 25 درصد ظرفیت زراعی مشاهده شد. اعمال تنش 50 درصد ظرفیت زراعی و پیش تیمار نانوسیلیکون در غلظت 100 میلی گرم در لیتر بیشترین اثر را بر میزان کوئرستین داشت. همچنین، بیشترین و کمترین میزان فلاونوئید کل به ترتیب در پیش تیمار بذر با نانو ذرات سلیکون در غلظت 200 میلی گرم بر لیتر و شاهد (بدون پیش تیمار) در تنش خشکی 25 درصد ظرفیت زراعی مشاهده شد.

نتیجه گیری:

 استفاده از نانو سیلیکون به صورت پیش تیمار در غلظت های کم (200 - 100 میلی گرم بر لیتر) و تنش خشکی متوسط (50 درصد ظرفیت زراعی) شاخص های فیزیولوژیکی و متابولیتی گیاه همیشه بهار را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
186 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!